De eerder opgelegde boete die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft opgelegd aan marketingbedrijf Daisycon voor het versturen van spam, is uiteindelijk met vijf procent verlaagd.

De ACM legde Daisycon in eerste instantie een boete van 810.000 euro op voor zijn betrokkenheid bij het versturen van spamberichten. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft het bedrag in april verlaagd naar 770.000 euro.

Reden van de verlaging is dat de procedure niet binnen een "redelijke termijn" is beëindigd. Eerder verlaagde de rechtbank van Rotterdam het boetebedrag al naar 795.000 euro.

Daisycon was betrokken het versturen van ruim twee miljard commerciële e-mailberichten. De ontvangers hadden niet om de e-mails gevraagd en ook geen expliciete toestemming gegeven. Ook konden zij zich niet afmelden voor de spamberichten.

Volgens het CBb moet Daisycon gezien als de verzender van de e-mails. Ook oordeelde het college dat de bestuurders van Daisycon niet hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de spamberichten.