Minder exporteurs wagen de stap naar nieuwe markten. Vorig jaar deed 29 procent van de ondernemers dit, het laagste niveau sinds 2015.

Het is een ontwikkeling die al langer gaande is, zo blijkt dinsdag uit een rapport van Atradius en ondernemersorganisatie evofenedex. De organisaties verwachten dat de trend dit jaar zal doorzetten.

Exporteurs kiezen het vaakst voor de Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten als nieuwe exportmarkten. Ook Spanje, Polen en China zijn populair. De meeste kansen zijn volgens de exporteurs binnen Europa te vinden.

"Uit ons onderzoek blijkt dat de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China, red.) deels als afzetmarkt zijn weggevallen en exporteurs het dichter bij huis zoeken. Het grootste deel van de export vindt dan ook van oudsher binnen Europa plaats, dat ook in de komende jaren als exportmarkt aan belang wint", aldus Tom Kaars Sijpesteijn, algemeen directeur van Atradius Nederland.

Het vertrouwen onder Nederlandse exporteurs is op het hoogste peil in tien jaar tijd beland, zo blijkt verder. Meer dan drie op de tien ondernemingen verwachten dat hun exportomzet de komende jaren zal stijgen.  

Vorig jaar groeide de exportomzet met 8 procent. Voor 2018 verwachten exporterende bedrijven een stijging van ongeveer 9 procent.

Bedrijven die hun omzet zagen groeien, schrijven dit in drie kwart van de gevallen toe aan een toename van het aantal orders van klanten. Bijna de helft (47 procent) wist ook te profiteren van de sterke economie in hun voornaamste exportmarkten.