Supermarkten winnen dit jaar naar verwachting verder terrein op voedingspeciaalzaken. Economen van ABN Amro denken dat de verkopen bij bijvoorbeeld kaasboeren wel licht zullen stijgen, maar dat die van supermarkten veel sterker zullen toenemen.

ABN Amro verwacht dat de speciaalzaken dit en volgend jaar een bescheiden groei van 0,3 procent kunnen laten zien. De prognose voor de supermarkten gaat voor dit jaar en volgend jaar uit van plussen van 1,5 procent. 

De verkopen van voedingspeciaalzaken daalden in 2017 nog met 2 procent, terwijl supermarkten 1,4 procent meer artikelen verkochten. Het is vooral de beweging van supermarkten naar allerlei verse producten die de slager en bakker om de hoek hoofdpijn bezorgt.

De onderlinge strijd heeft duidelijk zijn sporen nagelaten. In de afgelopen acht jaar verdwenen 429 bakkerswinkels, 414 slagerijen en 301 groente- en fruitwinkels. Er kwamen wel winkels in vis, delicatessen, chocola en kaas bij.

ABN Amro denkt dat de speciaalzaken in 2018 en 2019 onder meer geholpen door de economische groei nog een lichte groei kunnen laten zien. Ook de vergrijzing biedt hier kansen, stelt de bank. Juist ouderen komen relatief vaak bij dit soort winkels.

Volgens ABN Amro telde Nederland begin dit jaar liefst 4.690 supermarktfilialen. Kleine winkels zoals AH to go's zijn dan nog niet meegeteld.