Het watersportevenement HISWA heeft afgelopen week 37.461 bezoekers getrokken, 7 procent meer dan in de vorige editie. Dat heeft de organisatie samen met RAI Amsterdam zondag aan het einde van de 63e editie van de beurs bekendgemaakt.

Volgens HISWA lijkt de markt voor botenverkoop weer aan te trekken. Zo zeiden deelnemende bedrijven goed te hebben verkocht op de beurs.

"De verkoop was helemaal super, boven verwachting", aldus Rainaldo Prins, directeur van Prins Watersport. "Wij hebben serieuze klanten gesproken", zei Joop ten Cate, eigenaar van Brandsma Jachten uit Sneek.

Ook uit eerste onderzoeksresultaten onder bezoekers zou dit blijken. Zo zeiden vier op de tien bezoekers concrete aanschafplannen te hebben voor het komende jaar. 27 procent heeft zelfs de intentie om naar aanleiding van de beurs een aankoop te doen van 10.000 euro of meer, een ruime verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

Op HISWA 2018 waren 250 bedrijven aanwezig. HISWA had een vernieuwde stijl, met meer aandacht voor 'inspiratie', onder meer door workshops op het gebied van bijvoorbeeld koken aan boord.