Beginnende ondernemers onderschatten vaak hoe belangrijk het is om op te vallen met hun bedrijf. Zeker omdat het aantal zelfstandigen maar blijft stijgen, is het van cruciaal belang om je hoofd boven het maaiveld uit te steken.

Ter gelegenheid van de Startersdag van de Kamer van Koophandel (KvK) zaterdag, geeft adviseur Sergej Schuurman tips aan beginnende ondernemers om op te vallen.

Allereerst is het volgens Schuurman belangrijk om te bepalen wie je doelgroep is: ''Je kan beter een kleinere, duidelijke doelgroep hebben dan te breed inzetten. Aan de hand van je doelgroep kan je beter bepalen waar je je marketing op moet richten.''

Passie

Vervolgens moet je klanten duidelijk laten weten waarom uitgerekend jij dit bedrijf hebt, zegt de ondernemersadviseur van de KvK. ''Je zult met een goed verhaal moeten komen wil je bedrijf opvallen. Als jij je passie op een oprechte manier over kan brengen op je klanten, krijg je de gunfactor en wordt je bedrijf een succes.''

De derde stap is een duidelijk marketingplan. ''In deze tijd kan je niet meer zonder sociale media om je klanten te bereiken. Maar zet niet te breed in. Je kan beter één of twee kanalen goed gebruiken, dan te veel die je maar half doet. Houd het klein en overzichtelijk.''

Meer bedrijven

Volgens de KvK blijft het aantal nieuwe ondernemingen stijgen, maar het aantal bedrijven dat het bijltje erbij neergooit ook. Vorig jaar kwamen er al 4 procent meer nieuwe ondernemingen bij en de trend zet dit jaar door.

In de eerste twee maanden van 2018 steeg het aantal inschrijvingen met 10 procent. De teller stond op 1 maart op het recordaantal van 1.825.950 ondernemingen.

Het aantal uitschrijvingen steeg in januari en februari met 7 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Volgens de KvK zijn er veel mensen die tijdelijk als zzp'er werken en vaker wisselen van type bedrijf.

Op dit moment is twee derde van de ondernemers zzp'er.