Restaurants komen met eigen concurrent voor Thuisbezorgd

Restauranthouders beginnen hun eigen maaltijdbezorgingswebsite als concurrent voor Thuisbezorgd.nl. Eten.com heeft een lagere commissie per bezorging dan de marktleider in Nederland en moet in juni online zijn.

Voor Eten.com hebben zich tot nu toe twaalfhonderd restaurants aangemeld. De site wordt bestuurd als een coöperatie zonder winstoogmerk en vraagt een commissie van 6 procent.

De nieuwe site is een initiatief van de Enschedese horecaondernemer Sleman Mirza die daarmee reageert op een tariefsverhoging van Thuisbezorgd.

Die etenbestelsite verhoogde per 1 januari de tarieven voor restaurants. Per bezorging werd eerst 12 procent commissie gevraagd en dat is nu 13 procent.

Hele markt

Thuisbezorgd heeft ongeveer zes keer zoveel restaurants aan zich verbonden en bedient daarmee volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vrijwel de hele markt voor restaurants die bezorgen.

Een keuze tussen Eten.com en Thuisbezorgd.nl hoeven restaurants niet te maken. De bedrijven kunnen hun maaltijden via beide diensten aanbieden.

Petitie

Eerder waren Mirza en een aantal Twentse collega's al een petitie begonnen om andere voorwaarden overeen te komen met Thuisbezorgd. Bij die actie werden de restauranthouders gesteund door brancheorganisatie Koninlijke Horeca Nederland (KHN).

Ook nu is er weer contact geweest met KHN. De organisatie stelt ''altijd een voorstander te zijn van initiatieven door horecaondernemers voor horecaondernemers''.

Lees meer over:

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie