Het aantal fastfoodzaken in Nederland neemt toe, omdat bestaande ketens uitbreiden en internationale ketens, zoals Five Guys en Dunkin' Donuts, zich met meerdere locaties in ons land vestigen.

Dat schrijft ABN Amro in een donderdag gepubliceerd onderzoek. Volgens de bank daalde het aantal fastfoodzaken tussen 2005 en 2012, maar was daarna sprake van een groei van 7 procent.

Begin 2018 waren er 6.240 fastfoodwinkels, tegen 6.070 begin 2005. Fastfoodzaken profiteren van consumenten die vaker buiten de deur eten en kiezen voor gemaksvoedsel.

ABN denkt dat dit jaar de consumptie van fastfood verder zal toenemen, met een stijging van de verkoopvolumes van 5 procent.

In de afgelopen zeven jaar ging de hoeveelheid verkochte fastfood met een kwart omhoog. De omzet in de fastfoodbranche nam met ruim 45 procent toe door de hogere prijzen.

Verder wijst de bank op de toenemende populariteit van gezond eten. Daardoor zijn concepten ontstaan die enkel biologisch en vers voedsel serveren, zoals Fritesatelier en Croquetten Boutique.

Daarnaast spelen bestaande ketens zoals McDonald's in op gezondheidstrends door bijvoorbeeld glutenvrije burgers en vegetarische snacks op de kaart te zetten.