De introductie van de nieuwe VVV-cadeaukaart verloopt nog niet gesmeerd. Winkeliers weigeren de kaart in zijn nieuwe vorm vaak of hebben de benodigde apparatuur nog niet op orde.

Dat meldt de NOS vrijdag. De omroep noemt onder meer Douglas, Bruna, Etos, Expert en Hudson's Bay als voorbeelden van ketens die de digitale bon weigeren. Ook bij dierentuin Burgers' Zoo, bioscoop Kinepolis en webwinkel Bol.com kan er niet mee worden afgerekend.

De papieren VVV-cadeaubon werd vorig jaar vervangen door een plastic pasje. Idee was dat dit makkelijker was voor de klant en voor de winkelier: het hele bedrag hoeft niet in één keer opgemaakt te worden, want het resterende saldo blijft gewoon op de kaart staan.

In de praktijk zitten er nogal wat haken en ogen aan de nieuwe kaart, schrijft de NOS. Zo is hij duurder: op een tegoed van 25 euro zijn winkeliers 2,50 euro commissie kwijt. Dat was bij de papieren kaart 1,50 euro.

Ook moet er een speciale scanner voor worden aangeschaft en moet de software op de kassa worden aangepast. Vooral voor kleinere ondernemers is dat vaak een te forse investering.