De detailhandel heeft in november 5,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet.

Daarnaast is online ruim 23 procent meer omgezet, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel ruim 6 procent hoger dan in november 2016.

Volume

De omzet van de winkels in non-food groeide in november met ruim 5 procent. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was ook ruim 5 procent hoger dan een jaar eerder.

De drogisterijen en parfumerieën en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden deze maand de grootste omzetstijging.

De omzet van de winkels in kleding was volgens het statistiekbureau gelijk aan een jaar eerder. Bij de winkels in recreatie-artikelen kromp de omzet voor de derde achtereenvolgende maand.

Voeding

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in november bijna 4 procent meer omgezet dan in november 2016. Het volume groeide met bijna 1 procent.

De omzetstijging van de supermarkten was groter dan die van de speciaalzaken, aldus het CBS. Verder was het volume bij de supermarkten hoger dan een jaar eerder, maar bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

Online

De online omzet lag dus ruim 23 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Daarbij wisten webwinkels 22 procent meer om te zetten. Deze winkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.

De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, zogenoemde multi-channelers, groeide met ruim 24 procent.