Een Nederlandse delegatie startups is afgereisd voor de consumentenelektronicabeurs CES in Las Vegas vanaf dinsdag.

In totaal zullen 53 startups hun bedrijf pitchen om zoveel mogelijk zakelijke contacten op te doen. De bedrijven staan op het Holland Tech Square tijdens CES en bieden technologische oplossingen op het gebied van bijvoorbeeld eHealth, robotica en mobiliteit.

In drie jaar groeide het aantal startups van twee via twintig naar 53 bedrijven, schrijft Het Financieele Dagblad maandag. De aanjager is StartupDelta (SUD) met Prins Constantijn als ambassadeur.

Een jaar geleden signaleerde Constantijn dat veel Nederlanders hun bedrijf niet op een Amerikaanse manier konden pitchen.

SUD organiseerde daarom in aanloop naar CES pitchcursussen. De pitch duurt meestal dertig seconden, maar een langere versie van drie minuten is ook mogelijk voor bijvoorbeeld uitleg over de markt of het team. De startups hebben als doel om hun producten verder te kunnen ontwikkelen. SUD biedt daarbij een podium.

Van de 53 startups zijn er al drie actief in Silicon Valley, waaronder Lightyear uit Eindhoven. Het bedrijf ontwikkelde een auto die rijdt op zonne-energie. Ook de app Triggi die digitale verbindingen legt tussen apparaten en praat met Amazon over samenwerking bij huiscomputer Echo en Travis the Translator, een tool die conversaties vertaalt.

In 2017 stonden in totaal 3.900 bedrijven, zoals producenten, ontwikkelaars en leveranciers van onder meer hardware en contentsystemen op de techbeurs.