Vervang het beoordelingsgesprek door doorlopende coaching van een werknemer. De gesprekken kosten handenvol geld en zorgen juist voor frustraties in plaats van een betere verhouding tussen management en het personeel.

Dit stelt Kilian Wawoe, docent Human Resources Management aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, na onderzoek. Wawoe, voormalig hr-manager bij ABN Amro, deed de afgelopen zeven jaar onderzoek onder honderden managers en werknemers.

Hij pleit voor een methode die zich richt op de toekomst in plaats van het verleden. Bij gesprekken tussen managers en werknemers zou men in moeten gaan op de vraag hoe een werknemer beter in zijn of haar werk kan worden.

Uit de gesprekken van Wawoe komt naar voren dat veel deelnemers de waarde van beoordelingsgesprekken niet inzien. Volgens de docent is die conclusie ook terecht. Andere factoren dan de prestatie van een werknemer zouden een rol spelen bij een beoordelingsscore.

"Zo worden mannen beter beoordeeld dan vrouwen, niet omdat ze beter zijn, maar omdat ze meer hun mening geven en managers geen zin hebben in een conflict", aldus Wawoe. "In de volksmond wordt het beoordelingsgesprek daarom ook wel het 'veroordelingsgesprek' genoemd.”

Volgens Wawoe kosten de beoordelingsgesprekken Nederland opgeteld ongeveer een miljard euro. Hij rekent voor dat als alle werkenden jaarlijks vier uur kwijt zijn aan het gesprek, de kostenpost uitkomt op 70 miljoen euro. Verder moeten ook de kosten van de speciale personeelsafdelingen en de IT-systemen meegerekend worden. Cumulatief leidt dit tot uitgaven ter waarde van 1 miljard euro.