De detailhandel heeft in het derde kwartaal van dit jaar 4,7 procent meer omzet geboekt dan in dezelfde periode van 2016. Non-foodwinkels bereikten met een toename van 5,1 procent de grootste stijging in ruim tien jaar tijd.

De omzetgroei wordt breed gedragen in de food- en non-foodwinkels, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag. 

Respectievelijk behaalden die ruim 2,5 procent en ruim 5 procent meer omzet dan een jaar eerder. Ook de online omzet groeide sterk.

Omzetgroei

De omzetgroei is vergelijkbaar met die van de drie voorgaande kwartalen. De omzetgroei kwam uit op 3,9 procent in het vierde kwartaal van vorig jaar, 4,8 procent in het eerste kwartaal van dit jaar en 4,1 procent in het tweede kwartaal.

Vooral supermarkten, doe-het-zelfzaken, keukenwinkels en winkels in meubels, huishoudelijke artikelen, schoenen, lederwaren en kleding zetten meer om.

Online

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet uit online verkopen sterk toegenomen. Vergeleken met een jaar eerder viel deze omzet 20,8 procent hoger uit.

De omzet van bedrijven die zowel via een fysieke winkel als online verkopen, nam met 24,1 procent toe. De groei is daarmee groter dan bij de pure webwinkels, die een omzetgroei van 18,5 procent boekten.

Consumptie

De consumentenbestedingen namen in het derde kwartaal toe met 2,5 procent. Consumenten gaven in het derde kwartaal vooral meer uit aan elektrische apparaten, kleding en de inrichting van hun huis. 

Ook gaf de consument meer uit aan diensten, zoals horeca en recreatie. Ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen wordt aan diensten besteed.

Verwachtingen

Bovendien zijn de verwachtingen van ondernemers voor het vierde kwartaal van 2017 positief. Het aantal openstaande en vervulde vacatures is dit kwartaal het hoogst sinds het moment van waarnemen in 1997. 

Verder bleef aantal faillissementen stabiel ten opzichte van een jaar eerder.