In de toekomst zullen er meer zogenoemde shop-in-shops in het straatbeeld te zien zijn, verwacht ABN Amro.

Shop-in-shops, producten en diensten van de ene retailer in de winkel van de andere, zijn een goede methode om een nieuwe regio te verkennen, zo schrijft de bank in een donderdag gepubliceerd rapport. Ook kunnen ze op die manier alvast aan hun naamsbekendheid werken op een nieuwe locatie.

Volgens ABN Amro kunnen retailers zich onderscheiden door in shop-in-shops hun krachten te bundelen met andere ondernemers. Een barbier in een kledingwinkel of een cosmeticawinkel in een parfumerie zullen de klant verrassen. Ook ervaart die meer gemak.

Of een shop-in-shop succes heeft, hangt volgens de ABN-economen vooral af van de match tussen de winkels. Zo moeten ze op het gebied van identiteit en merkwaarden bij elkaar passen.

Ook het personeel is van belang. Aangezien medewerkers in sommige gevallen de producten van beide winkels zullen moeten verkopen, moeten ze van allebei de productgroepen kennis hebben.

Aangezien de twee retailers nauw samenwerken, is een duidelijke overeenkomst nodig. "Hierbij is het verstandig laagdrempelig te beginnen", stelt Sonny Duijn, sectoreconoom Retail van ABN Amro.

"Laagdrempelig samenwerken is bijvoorbeeld mogelijk met een contract op basis van eigen inkoop, waarbij de retailer die de winkelruimte ter beschikking stelt, de vrijheid krijgt zelf producten van zijn partner in te kopen", aldus de sectoreconoom.