De omzet in de Nederlandse schoenenbranche is in het derde kwartaal van 2017 met 16 procent gestegen. De modebranche groeide in diezelfde periode met 10 procent.

Ten opzichte van de eerste negen maanden van 2016 is er sprake van een groei van respectievelijk 8,8 procent en 5 procent, zo blijkt dinsdag uit cijfers van brancheorganisatie INretail en onderzoeksbureau GfK.

De omzet van baby- en kindermode groeide met 24,4 procent het hardst. De omzet in kinderschoenen steeg met 17,2 procent, herenschoenen zorgden voor 8,7 procent meer omzet en de omzet van damesschoenen steeg met 18,5 procent.

De omzet van vrouwenpakken steeg met 17,5 procent. Dit terwijl de omzet van herenpakken met 13,6 procent daalde ten opzichte van 2016. Die tendens werd al in 2013 ingezet.

Het weer speelde een belangrijke rol in het omzetverloop, melden de onderzoekers. Vorig jaar liep de branche veel omzet mis doordat het in september zomers warm was.