Digitale veiligheid en je bewapenen tegen de cybercriminaliteit blijft een moeilijk dossier voor veel ondernemers. Bijna twee op de vijf mkb'ers hebben in het afgelopen jaar te maken gehad met vormen van digitale fraude, volgens de Kamer van Koophandel (KvK).

Vooral datalekken en identiteitsfraude, waarbij criminelen zich voordoen als een vertegenwoordiger van een bedrijf, lopen in de papieren voor ondernemingen.

Expert Jan van der Beek van de KvK werkte mee aan een onderzoek naar digitale fraude bij mkb-ondernemingen en geeft tips over wat ondernemers kunnen doen.

Stel automatische updates in

Dat lijkt een voor de hand liggende maatregel te zijn, maar uit onderzoek blijkt dat veel mkb'ers het nog steeds niet doen. "Je zou zeggen dat je dat als bedrijf toch altijd gaat doen, maar toch doet een kwart van de ondernemers dat bijvoorbeeld niet", vertelt Van der Beek.

"Dit zijn eigenlijk de 'quick wins' die je kunt maken om in ieder geval voor een betere beveiliging te zorgen." Vaak verzaken ondernemers bij het handmatig downloaden van nieuwe updates. "Natuurlijk loop je als ondernemer altijd de kans dat je getroffen wordt, maar ga in ieder geval dit soort dingen doen."  

Verder moet je goed je data beveiligen door versleuteling om datalekken te voorkomen. Een datalek is één van de kostbaarste vormen van digitale fraude, ook omdat er een boete opgelegd kan worden.

Maar ook andere vormen. Stel een firewall in, installeer anti-malwareprogramma's en virusprogramma's en beveilig draadloze netwerken. Gratis programma's zoals de firewall van Microsoft zijn niet genoeg, volgens Van der Beek. "Natuurlijk is dat al een stap, maar wij adviseren antivirussoftware te nemen van een specialist."

Identiteitsfraude

Om te voorkomen dat belangrijke informatie wordt misbruikt voor zakelijke identiteitsfraude, adviseert Van der Beek secuur om te gaan met bedrijfs- en persoonsgegevens van mensen. "Het gaat vaak om de combinatie van verschillende stukken informatie. Als ze jouw bedrijfsgegevens en btw-nummer hebben en ze weten ook nog gegevens van jouw persoon, dan kunnen ze zich voor gaan doen alsof ze handel doen als eigenaar van het bedrijf."

Personeel moet ook op de hoogte zijn dat deze vorm van fraude kan voorkomen, benadrukt Van der Beek. In het ICT-beleid moeten daarvoor duidelijke procedures zijn. "Je moet ook oppassen dat je documenten niet laat rondslingeren. En dan bedoel ik bijvoorbeeld op de printer of in de prullenbak laten liggen. Je moet heel goed oude documenten vernietigen."