Een nieuwe stichting gaat vanaf volgende week de handel van Nederlande bedrijven bevorderen in vooral Azië, Zuid-Amerika en Afrika. NL International Business richt zich vooral op het midden- en kleinbedrijf.

De stichting stelt zich ten doel om de publiek-private samenwerking te verbeteren bij de internationale handel. Zo kan de informatie van ambassades beter worden gebruikt. Het streven is dat Nederland in 2030 zo'n 40 procent van het nationaal inkomen in het buitenland verdient. Nu is dat nog 32 procent.

Stichting NL International Business is een initiatief van werkgeversorganisatie VNO-NCW en MKB Nederland. De ministeries van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken zijn er ook bij betrokken.

Volgens voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW laat Nederland nu buiten Europa kansen liggen. Hij noemt water, logistiek en klimaat als terreinen waarop Nederland sterk is en veel meer kan bereiken.

Stichting NL International Business komt onder leiding te staan van Edo Offerhaus. Hij heeft veel ervaring met het begeleiden van (mkb-)ondernemers in internationale markten en heeft vooral in Azië en Afrika zijn sporen verdiend.