Gassan Diamonds schittert halve eeuw op Schiphol

Voor de zakelijke reiziger, tegenwoordig niet zelden afkomstig uit het Verre Oosten is Gassan Diamonds op Schiphol uitgegroeid tot een begrip. Donderdag bestaat de diamantair vijftig jaar.

Het begon ooit in 1967 enigszins verstopt op een afgelegen plek, maar inmiddels heeft het bedrijf zeventien winkels op Schiphol. Donderdag viert het familiebedrijf zijn 50-jarige bestaan.

Volgens directeur Benno Leeser kopen reizigers graag diamanten, juwelen en horloges op het vliegveld. Vooral Chinezen, die gemiddeld acht keer meer uitgeven dan een gemiddelde passagier.

"Chinezen willen graag laten zien dat ze in het buitenland zijn geweest'', weet Leeser. "En dat kan goed met een diamant uit Amsterdam.'' Bovendien is de aanschaf ervan in Nederland volgens hem goedkoper dan in eigen land, vanwege de hoge invoerrechten.

Wat koopgedrag betreft staat China al sinds 2011 op nummer één, gevolgd door de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De Britten spenderen door de Brexit echter een stuk minder dan voorheen aan diamanten, aldus de directeur.

Russen

Gassan merkt het meteen als er crisis is. "Dat zie je bijvoorbeeld aan de Russen. Die waren heel belangrijk voor ons, maar hebben de laatste jaren minder uitgegeven. Politieke onrust speelt altijd mee.''

Ook terroristische aanslagen en de economische crisis hebben impact gehad op de verkoop van de diamantair.

Monopolie

De grootvader van Leeser begon op Schiphol met de verkoop van losse, ongezette diamanten. Later kwam er ook een goudsmid bij die ter plekke juwelen kon maken.

In 1989 breidde het bedrijf uit na de overname van drie juwelierswinkels. Sindsdien heeft Gassan het rijk alleen op de luchthaven.

Inmiddels worden naast diamanten ook horloges en sieraden van meer dan honderd merken verkocht en werken er meer dan tweehonderd mensen. Horloges vinden het gretigst aftrek.

Drukte op Schiphol

"Mijn opa had nooit gedacht dat Schiphol zo groot zou worden'', vertelt Leeser. De drukte op de luchthaven is overigens niet altijd een voordeel voor Gassan. "Mensen vragen me weleens: als er mist is, verkoop je zeker goed? Maar vertraging is juist niet goed, want je koopt alleen bij ons als je een goede bui hebt." 

Dat geldt ook voor de lange wachtrijen dit voorjaar. "Dan kan er misschien nog net een horloge voor je kind vanaf, maar minder snel een Rolex.''

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie