Ondernemers in de detailhandel hebben in het tweede kwartaal 4,1 procent meer omzet geboekt dan in hetzelfde kwartaal van 2016. Het ondernemersvertrouwen bereikte het hoogste punt sinds de start van de metingen in 2008.

De verkoopvolumes stegen met 3,6 procent, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag. In alle sectoren stegen de omzetten.

Food- en non-foodwinkels boekten ruim 3 procent omzetgroei. Ook webwinkels profiteerden van de toegenomen kooplust van consumenten met een toename van ruim 17 procent.

In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet van de detailhandel met 4,8 procent, de sterkste stijging sinds 2006.

Ondanks de doorzettende stijgende trend in de afgelopen periode, is het niveau van voor de economische crisis nog niet bereikt. In de eerste helft van 2017 lag de totale omzet 1,8 procent onder het omzetniveau van 2008.

Voeding

In de voedingssector noteerden vooral supermarkten meer groei, zij zagen hun omzet met gemiddeld 3,7 procent groeien. Ook de verkoopvolumes namen toe met 2 procent.

In de non-foodsector deden vooral de woonwinkels het goed. De omzet van keukenboeren steeg bijvoorbeeld met 7,6 procent. Meubelzaken noteerden ruim 3 procent groei.

Winkels in consumentenelektronica vormden opnieuw de negatieve uitschieter. De omzet van deze winkels daalde met 4,3 procent, het tiende kwartaal op rij met verlies. Deze sector houdt volgens het CBS last van hevige concurrentie online.

De webwinkels doen het dan ook goed. Vooral de ondernemers met zowel fysieke- als webwinkels wisten te profiteren van de groei, met omzetplussen van ruim 25 procent.

Bijna 30 procent van de ondernemers denkt dat de omzet in het derde kwartaal zal toenemen. Ruim 15 procent verwacht meer personeel aan te nemen. Velen van hen denken echter moeite te hebben met het vinden van geschikte mensen.