Nederlanders gingen tussen 2006 en 2016 minder vaak op vakantie in eigen land. Campings hebben in deze periode ook veel terrein verloren aan hotels en de verhuur van woningen van particulieren, zegt ABN Amro vrijdag in een rapport.

Aantal zomervakanties van Nederlanders in Nederland daalde tussen 2006 en 2016 met 8 procent, terwijl het aantal zomer- en wintervakanties van Nederlanders naar het buitenland in die periode groeide met 7 procent.

De sector verloor bovendien terrein op andere toeristenaccommodaties, zoals hotels (39 procent groei tussen 2006 en 2016), bed and breakfasts (104 procent groei) en woningen van derden die verhuurd worden via sites als Airbnb (48 procent groei). "Het weerspiegelt een toegenomen behoefte aan luxe en comfort", zegt ABN Amro.

Daar staat tegenover dat het overnachtingen in de verblijfsrecreatie van Duitse toeristen (42 procent groei sinds 2012) en Belgische toeristen (33 procent groei sinds 2012) juist toenam.

Vooral de Nederlandse kustplaatsen profiteren van de toename, weten de economen van ABN Amro. Zij zien sinds 2012 een groei van het bezoek met 44 procent in verblijfsrecreatie. Ruim een derde van de bezoekers kwam in 2016 uit Duitsland.

ABN Amro verwacht voor 2017 en 2018 verdere groei van de sector. "De verkoopvolumes stijgen met 2 procent in allebei de jaren. De groei van de economie en het toerisme helpen daarbij." Ook voor de huidige zomerperiode wordt een stijging van het aantal Duitse en Belgische toeristen verwacht.