Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 28 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, enkele opklaringen 18° TV GidsLive voetbalwedstrijden 0 liveVerkeersinformatie 11 kmBeursinformatie 717.17
Roel Tromp

'Groei kaaswinkels komt vooral door opkomst Nutella-shops onder de kaas'

Door NU.nl/Suzanne Blotenburg

09 jun 2017 om 16:24
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Het aantal kaaswinkels in Nederland is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de afgelopen tien jaar flink gegroeid. Toch is het geen landelijke trend, zegt kaasondernemer Roel Tromp van Kaashuis Tromp in deze editie van In de Praktijk.

"Ik was eerlijk gezegd verrast door de publiciteit", zegt hij. De groei heeft voornamelijk plaatsgevonden in Amsterdam. Het gaat om een toename van maar liefst 80 procent, zei ook het CBS. "Het zijn bijna allemaal souvenirshops die heel weinig van doen hebben met speciaalzaken zoals die van ons."

De groei komt voor rekening van de 'Nutella-shops' onder de kaaswinkels?

"Ja dat is treffend omschreven, het zijn toeristenwinkels. Je kunt er kaas halen om mee naar je thuisland te nemen. Verder niets. Je kunt niets proeven, er wordt niets anders verkocht, er is geen expert aanwezig. En dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit van de kaas. Die is zeer beperkt, terwijl mensen er wel het dubbele voor betalen. Dat komt doordat de meeste winkels op plekken zitten die ze eigenlijk niet kunnen betalen.

Er zal buiten de Randstad heus groei zijn in het aantal kaaswinkels, maar deze is inferieur aan de enorme toename van dit soort winkels in de Randstad. Aan de ene kant is het natuurlijk goed om de Nederlandse kaas te promoten, maar als kaaskenner moet ik toch concluderen dat dit slecht is voor ons imago. Wie zich begeeft in de Nederlandse kaasmarkt leert al snel dat er veel beter te krijgen is."

Wat is er mis met de kwaliteit van de kaas in de toeristenshops?

"We zijn in Nederland beroemd geworden om onze heerlijke kaas door de goede kwaliteit van onze melk. Ook zijn we verantwoordelijk voor twee belangrijke innovaties, namelijk gatenkaas en kaas met minder zout. De kazen uit de souvenirshop zijn een typisch voorbeeld van 'smaakvervlakking', een trend die al langer gaande is in onze maatschappij en veel breder is dan alleen deze winkels.

Veel consumenten zijn niet meer bereid om geld uit te geven voor echt goede producten. Dat komt door de supermarkten. Door de prijzenoorlog moeten zij veelal geld inleggen op producten zoals koffie en bier. Mede daarom zijn ze zich meer gaan richten op verse waar, zoals brood en kaas. Hun businessmodel is echter gericht op winst. Dan lever je in op kwaliteit: de consument betaalt minder, maar krijgt ook minder smaak."

Heeft u als ondernemer last van deze 'smaakvervlakking'?

"Ik heb groot respect voor supermarkten en ik begrijp hun verdienmodellen. Maar als ik bij de Albert Heijn op de broodafdeling kom, dan zie en proef ik absoluut geen 'liefde en passie' in het brood. Als het gaat om kwaliteit, dan hebben de supermarkten de slag van speciaalzaken dik verloren. Het is niet moeilijk om je te onderscheiden op kwaliteit.

Er zijn in Nederland heel veel mensen met oog voor goede smaak. We trekken zelfs klanten weg bij de supermarkt. Wat dat betreft halen we misschien wel voordeel uit die vervlakking. Er is veel meer aandacht voor goed eten en dat vertaalt zich ook voor onze winkel in groei. We hebben nu veertien franchisewinkels. Dit jaar komen er waarschijnlijk twee bij. Er zijn misschien veel nieuwe spelers op de markt, maar als het gaat om echte speciaalzaken dan valt de concurrentie reuze mee."

Hoe zorgt u ervoor dat consumenten naar uw winkel blijven komen?

"Mensen zeggen weleens tegen mij dat ik geel bloed door mijn aderen heb stromen. Ik zit al veertig jaar in het vak en vind het nog steeds het mooiste dat er is. Ik ben altijd op zoek naar de beste producten en rijd hiervoor zeker 50.000 kilometer per jaar door Europa. Een leuke baan, al is mijn vrouw het daar niet altijd mee eens! Ontwikkelingen in de markt kun je niet volgen vanuit je luie stoel.

In de winkel verkopen we zeker vierhonderd verschillende kazen en bijproducten uit heel Europa. Je kunt proeven en we kunnen er van alles over vertellen. Kom ik op een verjaardag bij vrienden, dan is de kaasplank aan het einde van de avond nog half vol. Komen ze bij mij, dan raakt deze leeg. Daar zit het verschil. Daar komen klanten voor terug en dat zijn heus ook toeristen. Die zijn meer dan welkom."

NUzakelijk vraagt wekelijks bedrijven die onderdeel van het nieuws zijn, wat dat nieuws voor de onderneming betekent.

Lees andere interviews in deze rubriek

  • 'Sociaal ondernemen staat in Nederland nog in de kinderschoenen'
    Zie ook'Sociaal ondernemen staat in Nederland nog in de kinderschoenen'
  • DE Unie: 'Er is nog een groep slapende consumenten'
    Zie ookDE Unie: 'Er is nog een groep slapende consumenten'
  • Paagman: 'Een boekwinkel heeft toekomst, maar je moet wel in alles de beste zijn'
    Zie ookPaagman: 'Een boekwinkel heeft toekomst, maar je moet wel in alles de beste zijn'
Beeld: Kaashuis Tromp
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

In de praktijk


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 10:32
    OproepWelke vragen heb jij over de explosiegolf in Nederland? Stel ze hier
  • 10:31
    Verzekeraars verliezen weer op de beurs na uitspraak over woekerpolissen
  • 10:24
    Walvissen dragen 'hoedjes' van zeewier voor de lol, maar het heeft ook nut
  • 10:16
    Steun voor financieel kwetsbaren verschilt honderden euro's per gemeente

Meer Economie

  • Nederlander bezuinigt op spullen, maar niet op uitjes
    Nederlander bezuinigt op spullen, maar niet op uitjes
  • fabriek volkswagen
    Volkswagen-fabrieken hersteld van IT-storing en draaien weer op volle toeren
  • Hand op toetsenbord
    Chinese hackers stelen 60.000 mails van Amerikaans ministerie
  • Mark Zuckerberg
    Facebook-baas Mark Zuckerberg laat AI-chatbots voor WhatsApp zien
  • Vacansoleil belt vakantiegangers op de camping over uitstel van betaling
    Vacansoleil belt vakantiegangers op de camping over uitstel van betaling
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Marco Borsato wordt vervolgd voor zedendelict met minderjarige
  • 2
    Man (71) overleden na mishandeling door groep in Rotterdam
  • 3
    Feyenoord scoort nog één keer in restant tegen Ajax en boekt historische zege
  • 4
    Winkelketens die nu omvallen 'snappen de consument niet'
  • 5
    De kans dat jij ooit de diagnose kanker krijgt is inmiddels zo'n 50 procent


Nieuwsvideo's

  • Amerikaanse minister Blinken speelt blues voor publiek
    Amerikaanse minister Blinken speelt blues voor publiek
  • Krachtige explosie veroorzaakt brand in Oezbeeks warenhuis
    Krachtige explosie veroorzaakt brand in Oezbeeks warenhuis
  • Huis van Shrek binnenkort te boeken In Schotse Hooglanden
    Huis van Shrek binnenkort te boeken In Schotse Hooglanden
  • Amerikaanse astronaut keert na 371 dagen in ruimte terug
    Amerikaanse astronaut keert na 371 dagen in ruimte terug

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden