
'Ondernemerschap in de fitnessbranche is bezig aan een enorme opmars'
Van bodybuilder Tavi Castro tot bikinibabe Paula Janson, de 'fitboys en -girls' zijn anno 2017 niet meer van je beeldscherm weg te denken. Er is een grote groep ondernemers actief op het gebied van gezond eten en bewegen.
"Nederland telt zo'n zesduizend personal trainers en negentienhonderd sportscholen", zegt Soares. "Ongeveer drie miljoen Nederlanders hebben een fitnessabonnement." Dat zijn niet alleen mensen die maar één keer per maand gaan sporten. Juist het aantal echte fanatiekelingen groeit ook.
Dat is precies de groep waar Fitfair zich op richt: mensen die serieus bezig zijn met sport, zowel zakelijk als persoonlijk. "We hebben 178 programmaonderdelen, sprekers, workshops et cetera. Er zijn zo'n 4.500 kaarten verkocht."
Buitenkant
De populariteit van fitness wijt Soares deels aan sociale media. "Steeds meer mensen hebben aandacht voor de buitenkant. Ze trekken zich op aan celebrity's en modellen."
Een meer positieve verklaring ligt in het feit dat mensen het belangrijk vinden om voldoende tijd te nemen voor zichzelf. "Sport is juist ook een manier om los te komen van al dat digitale geweld en om stress te verminderen."
Fitfair is het 'zusje' van dance-evenement Dancefair, dat in 2012 door Soares werd opgezet. "Ik vond het gek dat mensen die dromen van een carrière in de dancescene nergens terecht konden", zegt hij. "Een evenement zoals ADE is voor de gevestigde orde, Dancefair voor opkomend talent."
Jeugd
Hetzelfde geldt min of meer voor Fitfair, al is dit evenement "zeker niet" alleen voor de jeugd. "Er zijn wel sportcongressen, maar daar leer je niks", zegt Soares. "Hier draait het om het delen van kennis met gelijkgestemden."
De sportbranche kent volgens Soares veel zzp'ers die graag inspiratie opdoen bij anderen. Ook is er een groep traditionele sportschoolhouders die baat heeft bij vernieuwing. "De jongere generatie spreek je op een andere manier aan dan de meesten gewend zijn", zegt hij.
De zogenoemde millennials doen alles online en zijn handig met smartphones en apps. "Wil je bijblijven als ondernemer in de sector, dan moet je uiteraard inspelen op digitale trends."
In veel sportscholen kun je bijvoorbeeld al persoonlijke trainingen krijgen via een app op je telefoon. "Het belangrijkste is dat je als ondernemer je doelgroep leert kennen, zodat je weet waar je klanten te vinden zijn."