'Olifanten doen het graag met olifanten'

De samenwerking tussen grote ondernemingen, de 'corporates', en startups kan beter. Een groep bedrijven heeft vanuit StartupDelta actie ondernomen om het makkelijker te maken voor grote en jonge ondernemingen om de handen ineen te slaan.

Jan Kees de Jager, financieel directeur van KPN en ambassadeur van het COSTA-project (samenwerking COrporates & STArtups), vertelt dat hij zelf in de jaren negentig als ondernemer bij een startup ook merkte hoe lastig het kan zijn. "Corporates willen wel, maar institutioneel en of cultureel zijn er problemen om goed die verbinding te leggen tussen zo'n groot bedrijf en een startup", vertelt hij.

Het begint al met het vinden van de juiste persoon binnen zo’n groot bedrijf, waar vele afdelingen zijn. "Voor je het weet is de ondernemer met allerlei afdelingen aan het praten die dat niet van elkaar weten. Dat levert heel veel gedoe op, terwijl er wel in potentie heel veel succes uit te halen valt."

Brug te slaan

Om een brug te slaan tussen de grote ondernemingen en startups is vorig jaar het COSTA-project opgezet. Inmiddels zijn er vijftien grote ondernemingen, waaronder Eneco, AkzoNobel en DSM, die deelnemen aan het programma.

Uit gesprekken met startups blijkt dat er een aantal problemen waren waardoor de samenwerking tussen jonge ondernemingen en grote bedrijven niet van de grond kwam.

Onder andere de vele afdelingen zorgen voor een drempel. Zo kan het voorkomen dat er zes maanden een gesprek wordt gevoerd met een afdeling binnen een grote onderneming en dat later blijkt dat een andere afdeling al een vergelijkbare dienst heeft bedacht of ingehuurd. 

Verbindingsofficier

Een oplossing hiervoor, die alle bedrijven doorvoeren, is een verbindingsofficier die het contactpunt vormt voor alle startups. "Het is een simpele oplossing en klinkt bijna te simpel voor woorden, maar het is wel heel concreet", zegt De Jager hierover. Een lijst van deze aanspreekpunten is te vinden bij VNO-NCW en MKB Nederland.

"Zo’n liason officer heeft het overzicht. Die weet over verschillende afdelingen wat er gebeurt en die kan je veel sneller introduceren bij de juiste afdeling."

Verder moet een speciale 'tool' meten in hoeverre ondernemingen voldoen aan de voorwaarden om ruimte te bieden voor startups. Later komt er ook een vergelijkbaar programma voor startups.

Lanceerpartners

Op speciaal verzoek van de startups zelf, wordt ook ingezet op het naar buiten treden van de samenwerking tussen een grote onderneming en een startup. Alle betrokken ondernemingen hebben toegezegd het komende jaar samen minimaal driehonderd concrete samenwerkingen als lanceerpartner aan te gaan. "Die gaan echt 'proof of concept' bouwen met elkaar", zegt De Jager.

Het helpt startups enorm om te kunnen zeggen dat een grote onderneming als bijvoorbeeld Unilever al klant is. 

Volgens De Jager zou dit hem in de vorige eeuw al geholpen hebben. "Wij kwamen toch wel vaak in een doolhof terecht van corporate belangen. Soms zat je maandenlang met een afdeling te praten en later bleek dat ergens anders in het bedrijf eenzelfde dienst werd ontwikkeld."

"Ook binnenkomen bij een bedrijf was al moeilijk. Olifanten doen het graag met olifanten en het is toch wel ingewikkeld voor zo’n olifant om met een flamingo te flirten."

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie