'Onzekere toekomst voor één op tien retailers'

Een op de tien retailers gaat een onzekere toekomst tegemoet omdat het niet als een probleem wordt ervaren door consumenten dat de ketens verdwijnen.

Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoek naar de Nederlandse winkelstraten door onderzoeksbureau Q&A onder vijfduizend consumenten. 

Van alle ketens wordt 17 procent gezien als onmisbaar. Bijvoorbeeld Action, Albert Heijn, Wereldwinkel en Kruidvat zijn winkels die de consument zal missen wanneer deze het winkellandschap verlaten. De ondervraagden zeggen dat Perry en Kwantum niet zo snel gemist zullen worden.

Factoren

Volgens Q&A zijn er drie factoren die van belang zijn om als winkelketen in de toekomst relevant te zijn: Een goed online profiel, een onderscheidende winkel en het vermogen om veel bezoek te genereren.

De ketens die daar het hoogst op scoren zijn Albert Heijn, ANWB, Coolblue, Douglas, IKEA, Kruidvat en MediaMarkt. Albert Heijn is toekomstbestendig doordat het bedrijf veel bezoek heeft, onmisbaar is voor de klant en de klant erg "blij" van de supermarktketen wordt.

Het "blij" maken van de klant, lukt steeds meer ketens. In 2016 kon 30 procent van de retailers de klant niet tevreden stellen. Bij deze peiling is dat percentage gedaald naar 18 procent. Lush, Rituals, IKEA, Decathlon en Action presteerden op dit onderdeel goed. Kwantum, Kijkshop en Trekpleister scoorden het laagst op klantblijheid.

Verbeterpunten

Gevraagd naar wat consumenten anders willen hebben bij winkelketens wordt in de meeste gevallen de prijs genoemd. Voor 21 procent van de retailers geldt ook dat het assortiment beter kan, vinden de ondervraagden.

Verder zijn er verbeterpunten op het gebied van uitstraling en beleving. Dit geldt vooral voor Trekpleister, Wibra, MediaMarkt, Kwantum en Bristol. Rivièra Maison, Dille & Kamille, Sissy Boy en Scotch & Soda scoren hier juist het hoogst op.

Opvallend is dat 14 procent van de retailers nog geen webshop heeft, zoals bijvoorbeeld succesvolle ketens als Primark en Action. Ook Six en Toys XL hebben geen webshop. Klanten verwachten dit wel. Een derde van alle ondervraagden heeft behoefte aan een online Action. Maar liefst 60 procent van de consumenten wil online kunnen winkelen bij Primark. 

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie