Amsterdams innovatieproject stoomt winkels klaar voor toekomst

De Beethovenstraat in Amsterdam is vanaf dinsdag het decor van Shopping Street Innovation Lab; een project dat retailers moet helpen hun bestaansrecht te behouden. In verschillende winkels worden innovaties getest die winkelen leuker en handiger moeten maken.

De winkeliersvereniging van de Beethovenstraat merkte dat winkeliers het steeds moeilijker kregen en vond dat er iets moest gebeuren. "Ze hadden alleen geen idee waar ze moesten beginnen", vertelt Vincent van Dijk, die met trendbureau HBMEO betrokken is als partner bij het project. "Toen is het Shopping Street Innovation Lab bedacht."

In verschillende winkels worden het komende jaar - of misschien nog langer - innovaties getest. "We hebben samen met Store of the Future wereldwijd innovaties gescout en een lijst opgesteld", aldus Van Dijk. Winkeliers kunnen zelf bekijken wat interessant is voor hun winkel.

Getest

Elke innovatie wordt bij zowel een kleine ondernemer als een keten getest. "Normaal gesproken is het voor kleine zelfstandigen onmogelijk om innovaties naar Nederland te halen, maar op deze manier kan dat wel."

De resultaten worden per innovatie gemeten en gedeeld door de Hogeschool van Amsterdam. "Zij brengen in kaart wat een innovatie doet en of die ook wat oplevert voor de ondernemer. Met de resultaten kunnen we ook weer andere retailers in Nederland en het buitenland helpen."

Samenhang

Het digitale scherm is een van de innovaties die onder de loep worden genomen. "Er wordt veel over gezegd, maar het effect is nog nooit gemeten. Daarom wordt nu bekeken of zo'n scherm voor meer traffic en omzet zorgt of alleen een leuke gadget is." Ook komen er interactieve passpiegels en robots die adviezen op maat kunnen geven in een kledingwinkel.

De innovaties zijn zeker niet allemaal groot, duur en high-tech, benadrukt Van Dijk. Zo is er bijvoorbeeld de kleine, relatief goedkope smart sticker, waarmee je na een aankoop korting krijgt bij een volgende aankoop in een andere winkel. "Op die manier kunnen winkeliers elkaar ook promoten. Het vergroot de samenhang."

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie