Afriek: 'We willen een positief beeld van Afrika neerzetten'

De jonge ondernemers Kars Gerrits (rechts op de foto) en Sivan Breemhaar (links op de foto) openden afgelopen week een pop-upwinkel in Utrecht voor kledingmerk Afriek waarmee ze zich specialiseren in Afrikaanse kleding. In de komende weken komt er nog een pop-upwinkel in Amsterdam bij.

Zo'n vier jaar geleden richtten Gerrits en Breemhaar Afriek op en na wat gewenning in de modesector hebben ze vorig jaar duizend kledingstukken afgezet en kunnen ze ervan rondkomen. De band met Afrika is belangrijk voor het bedrijf. Zo worden de kleren gemaakt door specialisten in de Rwandese hoofdstad Kigali. Gerrits vertelt over hoe het nu gaat.

Hoe is Afriek ontstaan?

"We zijn begonnen in 2013. Sivan deed haar masteronderzoek in Rwanda en ik liep daar stage. Toen hebben we elkaar ontmoet en hebben we sterk het idee gekregen dat de manier waarop Afrika wordt geportretteerd in de westerse media heel eenzijdig is en geen recht doet aan de waarheid. Dus wilden wij een positief beeld gaan neerzetten om dat een beetje in balans te brengen.

Ik heb tijdens mijn stage twee blazers laten maken van mooie Afrikaanse stof en die in Nederland aangetrokken naar feestjes en festivals. Daar kreeg ik hele leuke positieve reacties op en toen hebben we die twee dingen bij elkaar gebracht."

Het is één ding om een leuk idee te hebben. Het is wat anders om een bedrijf te starten. Hoe komt het dat jullie die stap wel nemen?

"Ik heb altijd al het idee gehad dat ik iets met Afrika wilde doen. Dit vond ik een heel cool idee en ik heb Sivan ervan overtuigd dat het echt een heel leuk idee is. Toen zijn we gewoon begonnen. We zijn er vrij naïef in gestapt en zonder verder enige mode-ervaring of -achtergrond. We hadden wel een bedrijfsplan en we hadden het wel allemaal uitgedacht, maar er kwam veel meer bij kijken dan we allemaal hadden verwacht."

Wat is er dan fout gegaan? Wat wisten jullie in het begin niet?

"Bijvoorbeeld hoe de modeseizoenen lopen. Negen maanden voordat je uiteindelijk iets als consument kan kopen, moeten wij al bezig zijn om dat te ontwikkelen. Met onze eerste collectie hebben we direct 150 jassen laten maken en dat was veel te veel. We hebben het wel allemaal verkocht, maar normaal verkoop je een eerste collectie in vijf maanden en wij hebben er tien maanden mee gedaan. We zijn gewoon zonder een winkelbestand en zonder aankooptoezeggingen begonnen met produceren. We hebben er veel geld in gestopt en uiteindelijk hebben we dat wel terugverdiend, maar we konden het niet aan andere dingen uitgeven."

Hoe gaat het nu?

"We hebben flink uitgebreid qua collectie. We hebben voor heren acht stijlen en voor dames hebben we negen stijlen. En we hebben afgelopen jaar ongeveer duizend items verkocht en onze omzet groeit per jaar met 60 à 70 procent."

NUzakelijk vraagt wekelijks een ondernemer die onderdeel van het nieuws is, wat dat nieuws voor hem of haar in de praktijk betekent.

Lees andere interviews in deze rubriek:

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie