FilmFabriek: 'We zijn bezig de geschiedenis in beeld te brengen'

NUzakelijk neemt wekelijks een werkdag door met een ondernemer. Deze week is dat Leon Joanknecht, oprichter en directeur van de FilmFabriek. FilmFabriek maakt een machine die de oude films van vroeger weer digitaal toonbaar maakt.

Wie: Leon Joanknecht

Onderneming: FilmFabriek

Werknemers: 5

"Als ik vertel wat ik doe, is het eerste wat mensen zeggen: 'het is toch een keer op?'" Zeven jaar geleden wilde Leon Joanknecht een doosje films van zijn ouders en zussen digitaliseren. De huidige techniek vond hij niet passen bij wat hij wilde.

Via een zoektocht op internet kwam hij bij een uitvinder terecht en nam hij het intellectueel eigendom over. Tragisch genoeg overleed de uitvinder een jaar later. Joanknecht nam het op zich om het apparaat te perfectioneren en naar de markt te brengen. Zes jaar geleden begon hij FilmFabriek.

Met zijn team wist hij de machine beter op de markt af te stemmen. Sinds een paar jaar is FilmFabriek commercieel actief en inmiddels rekent hij veel commerciële partijen, maar ook verschillende archieven in Zwitserland, Duitsland en Yale University in de Verenigde Staten tot zijn klanten.

Geschiedenis

Voorlopig is er nog genoeg te doen voor de ondernemer. "Mensen vergeten dat de hele geschiedenis is vastgelegd op film. Niet alleen Star Wars en Charlie Chaplin, maar ook reclamefilms uit 1953 en een familiefilm uit 1922", vertelt Joanknecht.

Inmiddels heeft het bedrijf net een nieuwe vestiging geopend in Breda, dichter bij huis voor de entrepreneur. Er zijn vijf werknemers, maar de ondernemer wil binnen een jaar naar tien medewerkers. Om verder uit te breiden is hij op zoek naar externe financiering.

Elke werkdag van Joanknecht is verschillend. "Hoewel regelmaat en structuur in organisaties belangrijk zijn, krijg ik de meeste energie van verassende en dynamische omgevingen."

Heftige groei

Joanknecht legt uit dat hij nu in een fase van heftige groei zit. "Ik word niet geleefd, maar elke dag ben ik bezig de belangrijkste prioriteiten op te pakken."

Op een gemiddelde dag begint hij tussen half negen en 9.00 uur. Vast moment van de dag is de scrum om 10.00 uur. "We doen dit om 10.00 uur zodat iedereen zich eerst op zijn werkplek heeft kunnen installeren. Die scrum duurt maar een kwartiertje."

"Je vertelt met post-its wat je gaat doen, wat je had moeten doen en wat je niet hebt gedaan. Die agile-methodiek is het beste wat in de afgelopen dertig jaar uit de bedrijfskunde is voortgekomen. Dit in plaats van dat we ons door de waan van de dag laten leiden."

Leukste plekken

Met twee jonge kinderen thuis probeert Joanknecht elke dag rond 18.00 uur weer te vertrekken. 's Avonds en in het weekend moet er soms doorgewerkt worden. Maar vooral in het weekend is dat geen probleem. Met een bioscoop in het gebouw kan hij bijvoorbeeld even wat afmaken terwijl de kinderen een film kijken. "Dat is het mooie van een eigen onderneming hebben."

Door de groeifase is Joanknecht vaak ook van huis. "Mijn klanten zitten altijd op de leukste plekken in de wereld. Een voorbeeld: ik kom op kantoor, we scrummen in de ochtend en later komt een stagebegeleider langs."

"Daarna zijn we de auto ingestapt naar Zwitserland. We rijden de hele tijd en komen 's avonds aan. 's Ochtends zijn we het zwembad ingesprongen en lagen we te dobberen tussen de ouderen. Hoeveel van de ouderen zouden gedacht hebben dat we straks naar een klant gingen? Na de bijeenkomst waren we om 21.00 uur 's avonds terug in Nederland."

Lees andere interviews in deze rubriek

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie