Secretaressedag: Hoe zorg je voor een tevreden assistent het hele jaar rond?

Veel assistenten worden donderdag in het zonnetje gezet tijdens Nationale Secretaressedag. Een bloemetje is echter niet genoeg, zeker voor de managers die hun secretaresse het hele jaar rond tevreden willen houden, weet Fons Scheltema, directeur van Assistant2.

Het bedrijf dat secretaresses opleidt en begeleid ondervroeg zo’n vijfhonderd managers en ontdekte dat veel assistenten denken dat managers niet willen dat zij zich ontwikkelen. “Het tegendeel is waar”, zegt Scheltema. “Ze willen juist dat hun secretaresse blijft leren.”

Assistenten moeten zich niet verschuilen achter hun baas, maar zich juist proactief opstellen, adviseert de ondernemer. Tegelijkertijd moeten managers er meer werk van maken om hun assistent tevreden te houden, het hele jaar door. Scheltema geeft drie tips hoe je dit als manager kunt aanpakken.

Leren door te doen

"Zorg dat je assistent minimaal twee leerdagen per jaar krijgt om te ontwikkelen, zowel op harde skills als op soft skills. Het takenpakket van een secretaresse is de afgelopen jaren flink gegroeid, met name op inhoud. Het niveau is verschoven van mbo naar hbo, een goede assistent wil dan ook uitgedaagd worden en meedenken met de organisatie."

Geef ruimte

"Geef je assistent de ruimte om processen te helpen veranderen. De rol van de moderne secretaresse is veranderd en bestaat niet meer alleen maar uit het opstellen van brieven of kopiëren. Vandaag de dag gaat het ook om het optimaliseren van (administratieve) processen en doen waar je goed in bent. De assistent moet de mogelijkheid hebben om dat te ontdekken."

Bied een luisterend oor

"Nogmaals, de assistent van vandaag is echt niet dom – ze hebben vaak goede ideeën en weten raad met nieuwe digitale oplossingen en bijvoorbeeld social media. Mijn advies is om die skills te gebruiken en te luisteren naar wat een secretaresse te zeggen heeft en kan doen om het werk van de manager te verlichten. En doe echt iets met goede ideeën, want dat is goed voor de verstandhouding. Niet luisteren werkt demotiverend en zorgt ervoor dat iemand zich minder gewaardeerd voelt."

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie