Drie tips om innovatie ook daadwerkelijk door te voeren

Innovatief zijn klinkt mooi in presentaties en rapporten, maar het daadwerkelijk doorvoeren van innovatie op de werkvloer en in het bedrijf blijkt een stuk uitdagender.

Veel innovatieprojecten falen dan ook. In een peiling van Harvard Business Review onder 164 topmannen verklaarde ongeveer een kwart dat de communicatie tussen de innovatietak en de zakelijke tak van een bedrijf "serieus werk" nodig heeft. Hoe dat te verbeteren?

Hevel budget van verkoop over naar R&D

Bij veel bedrijven krijgen nieuwe innovatieve initiatieven de zegen van de topman, maar ontbreekt interactie met de zakelijke tak. Zo komen de initiatieven los te staan met de rest van het bedrijf en wordt er alleen gecommuniceerd met de topman en enkele andere managers.

Om dit op te lossen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de zakelijke tak, die de innovatie in de praktijk moet brengen, een belang heeft bij de innovatie. Een voorbeeld is het toekennen van een deel van het budget van het zakelijke onderdeel aan innovatie.   

Wissel personeel tussen beide afdelingen

Het introduceren van werknemers van beide onderdelen op elkaars afdelingen zorgt voor een betere wisselwerking. Elke afdeling kan zo beter nagaan hoe er bij de andere tak wordt nagedacht en hoe dit te gebruiken om de innovatie naar de markt te brengen.  

Samenwerken is veel effectiever gebleken in mijn carrière dan simpelweg de opdracht geven om met een “magische doos” te komen en de verkoopafdeling er maar een gooi naar te laten doen, zegt een topman in het onderzoek. 

Zorg voor doelen voor de R&D

Te veel betrokkenheid van het management kan ervoor zorgen dat echte innovatie niet tot zijn recht komt, maar het voorkomt ook dat er onderzoek wordt gedaan naar terreinen waar het bedrijf niks mee kan.

April Bertram, ontwikkelingsdirecteur bij een maker van hygiëneproducten, vertelt over vangrails die ervoor moeten zorgen dat het innovatieteam zich concentreert op onderwerpen die ook daadwerkelijk gecommercialiseerd kunnen worden.

 

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie