'Een goede pitch is je visitekaartje'

Maandagavond won Eline Leijten in de Jaarbeurs Utrecht het 'NK Pitchen voor Ondernemers'. Een goede pitch is van groot belang voor een ondernemer, zegt Leijten.

"Een pitch is je visitekaartje en je ingang in gesprekken. Wil je een investering ophalen en is je pitch niet goed genoeg, dan kijken investeerders vaak niet eens naar de inhoud. Ik gebruik mijn pitchtechnieken dagelijks. Ook bijvoorbeeld in sales, of zelfs als iemand solliciteert."

Leijten is oprichter en algemeen directeur van Plugify, een platform dat het mogelijk maakt om bands, dj’s en zangers te boeken zonder tussenkomst van een boekingskantoor. Leijten nam het in de finale op tegen vijf andere pitchers. 

De jury, bestaande uit  Eddy Zoëy (presentator en ondernemer), Nathalie Mangelaars (Pitch Queen), Frank Appeldoorn (Volta Ventures) en Remy Ludo Gieling (hoofdredacteur Sprout) prees Leijten om haar "verrassende pitches, uitmuntende presentatievaardigheden en een geweldige intonatie". Ze kreeg de hoofdprijs van 10.000 euro uitgereikt. 

NUzakelijk zet samen met Eline Leijten zes tips op een rijtje om de perfecte pitch voor te bereiden.

Bereid je goed voor

Zorg dat het verhaal goed in je hoofd zit. Als de volgorde en de structuur geen obstakels zijn tijdens je pitch, kun je daar vervolgens comfortabel mee omgaan. Leijten: "Ik studeer het zelf in als een songtekst. Ik neem mijn teksten op, en speel die tientallen keren af op mijn koptelefoon. Net als bij muziek kun je vervolgens met de timing en intonatie gaan spelen. Het moet niet ingestudeerd gaan klinken."

Richt je op je publiek

Contact met je publiek is belangrijk. Niet alleen door het publiek aan te kijken, maar ook in de tekst van de pitch. "Ik had het in mijn pitch bijvoorbeeld over 'artiesten die graag voor júllie optreden'." Het stomste wat je kunt doen? Alleen maar naar de klok kijken. Als je zenuwachtig bent, is het het best om je op één punt achterin de zaal te richten, zegt Leijten.

Maak het persoonlijk

Maak je pitch persoonlijk. "Mensen stellen een persoonlijke connectie op prijs. Vertel bijvoorbeeld hoe je bedrijf ontstaan is, als daar een verhaal achter zit."

Leijten richtte Plugify op vanuit een persoonlijke interesse. Ze was vroeger zangeres van de Hermes House Band en merkte dat het lastig was voor artiesten om direct geboekt te worden door particulieren of kleinere organisaties. Tijdens haar allereerste pitch voor Plugify liet ze dit verhaal achterwege.

"Toen ik dat achteraf vertelde, zeiden mensen: 'Dat is iets wat je meteen moet vertellen'." Sindsdien doet ze dat altijd. Als de situatie zich ervoor leent, zoals gisteren, komt ze zingend op.

Let op lichaamstaal

Zoek de goede balans tussen stilstaan en bewegen. Leijten: "Laat jezelf filmen terwijl je pitcht. Ik werd gefilmd tijdens de voorrondes van het NK pitchen, en zag toen dat ik veel te weinig bewoog. Vervolgens ben ik meer gaan lopen en handgebaren gaan gebruiken. Dat blijft natuurlijk een beetje koorddansen, want het moet nog wel natuurlijk overkomen. Jezelf terugzien in een video kan confronterend zijn, maar het loont echt."

Hou het kort

Vaak zit er een limiet van één of twee minuten aan een pitch. Leijten raadt aan om daar niet overheen te gaan. "Meer tijd moet je niet nodig hebben om je bedrijf in de spotlights te zetten."

Stem af op publiek en doel

Bedenk van tevoren goed wie je publiek is, en wat je uit de pitch wilt slepen. "Is het doel van de pitch bijvoorbeeld het ophalen van financiering, dan moet je vertellen over de grootte van de markt, de concurrentiepositie van het bedrijf en het verdienmodel." 

Tijdens het NK Pitchen liet Leijten die informatie weer weg. "Daar wilde ik juist vertellen over de service, het product en de droom daarachter.” Mijn doel daar was om te inspireren. En om de prijs in de wacht te slepen, natuurlijk."

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie