Fietskoeriers.nl: 'Laat ons steden schoner maken'

Fietskoeriers.nl won donderdag de 'Game Changer Award', de innovatieprijs van de Nederlandse Shopping Awards. Het koerierbedrijf wil het verschil maken in een bezorgwereld vol busjes en scooters. NU.nl ging in gesprek met directeur Marieke Snoek.   

Waarom zijn jullie zo'n game changer?

"Er zijn veel webshops die roepen dat ze alles voor hun klanten willen doen: de kwaliteit van de producten moet goed zijn, het moet mooi zijn, et cetera. Over het laatste stukje, de bezorging, hebben ze geen controle.

Wij zeggen dat we dat 'wow-effect' ook in de bezorging willen laten doordringen. Op de fiets, wat het ook een game changer in de logistiek maakt. We doen dit al vijftien jaar. Op steeds grotere fietsen, zodat we makkelijker pakketten kunnen meenemen."

Hoe zijn jullie begonnen?

"Er zitten achttien fietskoerierbedrijven in Nederland. Ons bedrijf Cycloon is daar een van, met acht steden. Anderhalf jaar geleden hebben we het initiatief genomen om alle fietskoerierbedrijven aan elkaar te verbinden met Fietskoeriers.nl.

De jury heeft ons deze prijs gegeven omdat wij de samenwerking hebben opgezocht, in plaats van de concurrentie aan te gaan. Zo goed als elk fietskoerierbedrijf in Nederland is nu lid geworden.   

Verder hechten we als koerierbedrijf veel waarde aan de koeriers: we vinden het belangrijk dat het geld ook echt naar hen, gaat, want hij zij werken zich in het zweet."

Hoeveel klanten hebben jullie op dit moment?

"Ongeveer 350. Daarvan is online fietsenwinkel FuturumShop een van de grootste en meest bekende: hoe mooi is het om je fietsonderdelen per fiets bezorgd te krijgen?"

Waar bezorgen jullie?

"We zitten nu in de 29 grootste steden van Nederland. We willen de pakketten zo veel mogelijk in de steden op de fiets bezorgen. We hebben gesprekken met de grootste webshops van Nederland, om ons vooral echt te focussen op de stadsbezorging. Ik hoop dat we aan het einde van het jaar in veertig steden bezorgen. We willen naar vijf miljoen bezorgde pakketten in 2017. Dat zijn er tienduizend per dag, halverwege het jaar.

Wij zijn goed in fietsen, laat ons op die manier steden schoner maken. Die worden alleen maar voller met al die busjes. En viezer."

Hoe maak je zo'n bedrijf landelijk dekkend?

"We bestaan al vijftien jaar, dus een groot deel van de zeshonderd koeriers die we nu hebben, waren er vorig jaar ook. Dat is een groot voordeel.

Omdat we dit allemaal samen doen, hebben we ook in alle steden verkopers. Zij hebben contact met de retailers, waardoor we mee kunnen doen met grote e-commercebedrijven. Veel daarvan bieden aan de volgende dag te kunnen bezorgen, als je voor 12.00 uur bestelt. Wij bieden een ­same day-delivery voor 6,50 euro, terwijl PostNL 6,95 euro voor een next day-delivery vraagt. Daardoor gaat het nu heel hard.

We kunnen de fietskoeriers trouwens niet in de buitengebieden laten bezorgen. Om toch een landelijke dekking te hebben, rijden we daar in 'groen gas'-auto's, die werken op biobrandstof."

Werkt dit concept alleen in Nederland?

"We geloven erin dat we dit ook in het buitenland kunnen doen. We zijn al in gesprek met Belgische en Zwitserse bedrijven, om te kijken of zij dit ook zo kunnen doen. Ook daar willen we de bestaande bedrijven aan elkaar verbinden."  

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie