'Vloermarkering leidt klant op ideale snelheid door winkel'

De snelheid waarmee een klant door de winkel loopt, is bepalend voor het aantal producten dat wordt verkocht. Te snelle mensen kopen minder. Te langzame klanten belemmeren de verkoop ook, omdat ze hinderlijke opstoppingen veroorzaken.

Het gebruik van vloermarkeringen zorgt er echter voor dat klanten op de ideale snelheid door een winkel bewegen en zodoende het meest kopen, concludeert Bram van den Bergh van de Erasmus Universiteit Rotterdam in een donderdag gepubliceerd onderzoek.

"Het is al langer bekend dat loopsnelheid een belangrijke rol speelt bij koopbeslissingen", zegt Van den Bergh. "Tot nu toe was echter niet duidelijk wat winkelmanagers concreet kunnen doen om die snelheid te beïnvloeden."

Tijdens het onderzoek werden lijnen op de vloer van een supermarkt geplakt. In het eerste experiment lagen de lijnen dicht op elkaar, wat de illusie wekte dat het gangpad langer was dan werkelijk het geval was. De onderzoeker concludeert dat klanten hierdoor langzamer gaan lopen.

In de tweede situatie lagen de vloermarkeringen verder uit elkaar, waardoor het gangpad korter leek. Dat zorgt ervoor dat klanten sneller gaan lopen.

Doel

"Mensen gaan harder lopen als er minder hindernissen tussen henzelf en het doel zijn", zo leest het onderzoek. Naarmate je dichterbij een doel bent, raak je gemotiveerder om het ook te halen.

"In dit onderzoek geven minder vloermarkeringen die verder uit elkaar liggen mensen het idee dat ze dichterbij het einde zijn", aldus Van den Bergh.

Deze bevindingen zijn handig voor winkelmanagers, maar werken ook door in andere gevallen. Zo zijn mensen sneller geneigd om koffie te kopen naarmate hun spaarkaart voor een gratis kopje voller begint te raken.

Vloermarkeringen kunnen bovendien worden ingezet om grote stromen mensen te beïnvloeden. Op luchthavens kunnen ze ervoor helpen zorgen dat mensen op tijd hun gate bereiken. In zwembaden kan het mensen afremmen, om uitglijpartijen te voorkomen.

Ideale snelheid

Het toepassen van een optimale wandelsnelheid hangt daarmee dus af van welk doel een ondernemer wil bereiken.

"Zo wil IKEA de klant graag laten 'browsen', vertelt Van den Bergh. "Klanten hebben wel een doel voor ogen, ze willen bijvoorbeeld theelichtjes kopen, maar vinden het niet erg om onderweg verleid te worden door andere producten. Een trage snelheid is dan beter, omdat je alles op de klant wilt laten inwerken."

In een supermarkt is het tegenovergestelde vaak waar. "Een klant weet wat hij of zij wil kopen en wil dat zo efficiënt mogelijk doen. Je loopt niet door alle paden van de supermarkt om verleid te worden door alle producten. Hier ligt de optimale snelheid dus hoger."

Voor veel andere winkels, zoals een HEMA, Blokker of Mediamarkt, geldt vaak een combinatie van de twee. Op sommige plekken mag er rustig verleid worden terwijl op andere plekken meer haast is geboden.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie