'Verkopen detailhandel trekken verder aan in 2017 en 2018'

De verkopen in de detailhandel blijven dit en volgend jaar naar verwachting toenemen. Onder meer bij supermarkten, kledingwinkels en webwinkels wordt groei verwacht.

"Voor 2017 en 2018 hebben we positieve verwachtingen: de consument heeft meer te besteden en de werkloosheid daalt. Dit leidt ook tot hogere uitgaven en winkeliers profiteren hiervan", schrijven sectoreconomen van ABN Amro in een donderdag gepubliceerd rapport.

Ze gaan voor dit jaar uit van een groei in de verkoopvolumes van 1,5 procent. Voor volgend jaar rekenen de analisten op een toename van 1,3 procent. Vorig jaar stegen de volumes volgens ABN Amro nog met 1,4 procent. 

Supermarkten

Supermarkten zijn al langere tijd een van de best presterende sectoren binnen de detailhandel. De prognose is dat supermarkten hun verkopen volgend jaar met 1,3 procent zullen zien groeien.

Ook de kledingwinkels zitten in de lift. In het laatste kwartaal van vorig jaar stegen de verkoopvolumes met 9,1 procent. Voor volgend jaar voorspellen de economen een toename van 1,7 procent. 

"Verder zet de online retail haar opmars onverminderd voort", staat in het rapport. "In 2016 steeg de omzet met maar liefst 18,6 procent en naar verwachting zet deze groei zich voort met 16 procent in 2017 en 15 procent in 2018."

Passanten

De sectoreconomen benadrukken dat het groeitempo voor de detailhandel als geheel wel beperkt blijft vanwege een aantal "grote uitdagingen". "Zo waren er vorig jaar 23 procent minder passanten in de winkelstraat dan in 2006", aldus ABN Amro.

"Omdat er ook druk staat op de kasstromen in de retail, is er voor veel retailers beperkte ruimte om te investeren en noodzakelijk te innoveren. Samenwerking kan hierbij uitkomst bieden." 

Horeca

Wel is er goed nieuws wat betreft de leegstand in winkelstraten. Het aandeel leegstaande panden in winkelgebieden is vorig jaar afgenomen van 7,5 naar 7,25 procent. 

Dat heeft vooral te maken met de komst van horeca. In winkelgebieden zijn inmiddels meer lunchrooms, restaurants, ijssalons, pannenkoekenhuizen en fastfoodzaken te vinden. Zo zijn er sinds 2010 bijvoorbeeld 836 lunchrooms en bijna 900 restaurants tussen de winkels bij gekomen.

De bank denkt dat ook dit jaar het aantal horecazaken in winkelstraten zal toenemen. Hier kan de detailhandel van profiteren: "Horeca houdt een winkelgebied aantrekkelijk en beïnvloedt ook de individuele omzet van retailers positief."

Concepten

Daarnaast passen veel winkeliers hun winkelconcept aan de omgeving aan. "Zo ontstaan kleinere winkellocaties in de steden die consumenten gemak bieden."

"Het is belangrijk dat winkelgebieden aantrekkelijk blijven en consumenten beleving bieden. Blurring en de combi tussen retail en horeca maken een winkelgebied sterker, maar dat geldt óók voor vormen van entertainment." 

De economen wijzen op de komst van bijvoorbeeld escape-rooms in winkelstraten, waardoor die ook de functie van verblijfs- en belevingsplekken krijgen.

Verschil

"Winkelgebieden die hier goed op inspelen, kunnen het verschil maken. Een mix tussen retail en horeca is kansrijk, maar dit moet wel zo gebeuren dat voor zowel retailers als horecabedrijven voldoende ruimte overblijft om te ondernemen." Ook een grotere variatie in winkeltijden

ABN Amro denkt dat vooral middelgrote winkelgebieden het moeilijk zullen hebben. "Zij hebben niet de uitstraling van een grote binnenstad voor een 'dagje' uit en spelen ook een beperkte rol bij functionele aankopen."

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie