Vanuit zijn bedrijf in bouwmaterialen kwam Robin Dragstra op het idee om een breder netwerk te bouwen met afhaalpunten waar consumenten bestelde pakketjes bij bijvoorbeeld webwinkels kunnen ophalen.

Vijf jaar later heeft zijn bedrijf De Buren 54 afhaalpunten in Nederland en België, zijn er al enkele investeringen opgehaald en worden er het komend jaar nog een reeks samenwerkingen en uitbreidingen aangekondigd.

"Als je begint met een concept als deze dan ontstaat in het begin een kip-of-eiprobleem", zegt directeur Robin Dragstra in een interview met NU.nl. "Want eigenlijk heb je veel vestigingen nodig om partners te trekken, maar je hebt ook partners nodig om die vestigingen te krijgen."

Onlangs kondigde De Buren aan in samenwerking met de gemeente Rotterdam in alle gemeentelijke parkeergarages onbemande afhaalpunten voor pakjes te plaatsen. Voorlopig gaat het om twee stadsgarages.

Duizend afhaalpunten

Uiteindelijk wil Dragstra, afkomstig uit Twente, zo’n duizend punten in Nederland realiseren. Hierin zijn gemeentelijke overheden belangrijk. "Wij denken uiteindelijk dat 60 procent van de punten op retaillocaties komen, 20 procent op strategische locaties, zoals de samenwerking met Rotterdam, en nog eens 20 procent bij grote werkgevers. Een actieve gemeente is voor ons dus wel een belangrijke partner." Met ongeveer 100 gemeenten worden gesprekken gevoerd. .

Dragstra zegt de komende maanden meer samenwerkingen en uitbreidingen bekend te maken. Met meer aangesloten pakketdiensten moeten ook meer kluizen gevuld worden waardoor het verdienmodel makkelijker wordt.

Bezorging

Centraal in het model van De Buren is de positie tussen de leverancier waar een consument bestelt en het laatste moment voordat de consument het pakket in handen krijgt, de zogeheten 'last mile'.

De consument kan bijvoorbeeld betaald een pakketje laten bezorgen bij De Buren, "maar eigenlijk geloven we daar niet in". "Je moet de consument niet lastig gaan vallen met kosten voor het netwerk."

Waar het bedrijf zich vooral op richt is de extra keuze voor de consument om bij een bestelling in bijvoorbeeld een webshop een pakket te laten bezorgen bij een afhaalpunt. De Buren int daarvoor een vergoeding van de pakketdiensten.

Ondersteuning

Dragstra benadrukt, de kluisjes zijn niet alleen ter ondersteuning voor pakketdiensten, maar ook voor de lokale winkelier. "Iedere bakker of slager in Rotterdam kan onze kluizen gebruiken om click-en-collectgoederen uit te geven." Bij deze markt komen de goederen nooit in handen van de pakketdiensten. De winkel levert ze zelf uit.

"Op het moment dat je die twee sporen kunt verenigen en kunt kanaliseren naar één afhaalpunt die voor de klant op de juiste locatie ligt, dan heb je een mooie infrastructuur in handen. Maar in de tussentijd blijft het heel veel uitzoeken. Waar moet je zitten en wat wil de consument?"

Omzet

Cijfers over omzet, winst of verlies of het aantal pakketten wil Dragstra niet geven met de belangen van aandeelhouders in het achterhoofd, maar, de volumes stijgen wel. 

Na oprichting in 2011, ging Dragstra testen met kluisjes en software. In 2014 stapte Sand in het bedrijf, om er vervolgens in 2015 weer uit te stappen, en vorig jaar oktober werd bpost, marktleider in België, onthaald als nieuwe aandeelhouder.

Bpost staat ook open voor samenwerking met concurrenten. Dat zien we bij meer pakketdiensten, het idee dat je eigen netwerken durft te delen. Een open netwerk is van cruciaal belang voor De Buren om een grotere positie in het netwerk te behouden. "Dat zien we bij steeds meer pakketdiensten; de bereidheid om netwerken te delen. Dat ze afstappen van het idee dat je alleen maar concurrenten van elkaar bent."