Online supermarkt Picnic breidt zijn bezorgdienst uit richting het westen van Nederland.

Dat laat de startup donderdag weten. De dienst is per 2 april ook beschikbaar in Delft, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw en Den Hoorn. 

Picnic is van plan dit jaar in totaal tien tot vijftien nieuwe steden aan de dienst toe te voegen. Middelgrote steden zoals Apeldoorn, Gouda, Lelystad en Zoetermeer staan op de planning. Ook wil het bedrijf een groter distributiecentrum openen.

Benaderd

"We merken inmiddels dat ook gemeenten interesse hebben in onze duurzame manier van werken en ons actief benaderen", stelt mede-oprichter Joris Beckers van Picnic. 

Het bedrijf bezorgt zonder extra kosten bestelde boodschappen aan huis. De boodschappen worden met compacte elektrische bestelwagens afgeleverd.

Volgens de startup wordt op deze manier de CO2-uitstoot beperkt, omdat hun klanten niet meer met de auto naar de supermarkt rijden. Bovendien worden alleen levensmiddelen ingekocht die al zijn besteld. Hierdoor is er geen voedselverspilling.

Picnic bezorgt op dit moment met negentig wagens boodschappen in Amersfoort, Leusden, Soest, Utrecht, Maarssen en Almere. Het bedrijf heeft 25.000 klanten.

Max Verstappen

Picnic kwam vorig jaar in opspraak door een reclamefilmpje waarin een lookalike van Max Verstappen de boodschappen bezorgt. Het was een parodie op een reclame van supermartktketen Jumbo, waarin de Formule 1-coureur voorkwam.

Het bedrijf heeft het filmpje na klachten van het management van Verstappen verwijderd. Het management eist in een lopende rechtszaak 350.000 euro van Picnic, omdat het bedrijf oneigenlijk gebruik heeft gemaakt van het beeldmerk van de coureur. 

Het bedrag is gebaseerd op de geschatte commerciële waarde die de commercial gehad zou hebben als het management hier van tevoren afspraken over zou hebben gemaakt.