Nederlandse detailhandelaren hebben hun omzet in het vierde kwartaal van 2016 met 4,3 procent zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder.

Dat is de sterkste omzetgroei in ruim tien jaar, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. De verkopen stegen met 3,2 procent.

Vooral winkels in non-foodartikelen en webwinkels boekten meer omzet. Consumenten gaven flink meer uit in kledingwinkels, doe-het-zelfzaken en meubelwinkels.

Over heel 2016 groeide de omzet van de detailhandel met 1,9 procent, de sterkste groei sinds 2008. Het is het vierde jaar op rij dat de omzet toeneemt. Toch ligt het omzetpeil nog wel 4 procent lager dan het hoogste niveau van voor de crisis.

Supermarkten

Vooral supermarkten, kledingwinkels en woningmarktgerelateerde winkels als bouwmarkten en woninginrichtingswinkels zagen hun omzet vorig jaar groeien.

Er werd in het vierde kwartaal een recordaantal vacatures vervuld in de sector, in totaal ongeveer veertigduizend. Er ontstonden er ongeveer 39.000.

In het laatste kwartaal van 2016 zijn er ruim 3.115 nieuwe bedrijven gestart in de detailhandel, 4,5 procent minder dan een jaar eerder. Tegelijkertijd sloten 3.445 winkels hun deuren, een stijging van 19 procent.