Ondernemers in de detailhandel moeten voor groei vooral over de grens kijken. In een aantal sectoren in Nederland bestaat namelijk een "aanzienlijke overcapaciteit" in fysieke winkels.

Dit geldt onder meer voor mode- en elektronicawinkels, waarschuwt ABN Amro dinsdag in een rapport.

Voor de hele Nederlandse retail verwacht de bank dit jaar een volumegroei van 1,5 procent. Maar vanwege de overcapaciteit raadt de bank ondernemers aan ook een buitenlandse expansie te overwegen. 

"Groeipotentieel ligt de komende jaren vooral over de grens, maar niet elk bedrijf kan hier zomaar op inzetten", stelt ABN Amro. In het rapport staan een aantal aandachtspunten voor retailers die ook in het buitenland willen verkopen.

Bied je product aan via een bestaand platform

"Voor een succesvolle sprong naar het buitenland is het verstandig om je product of merk eerst aan te bieden via een platform dat al in het land aanwezig is", stelt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro. Zo kunnen ondernemers met beperkte risico's de bekendheid van hun product vergroten.

"Bij voldoende reputatie en volume kun je overwegen je eigen webshop te starten. Daarna is doorgroei mogelijk: vanuit Nederland of via een centrale organisatie in het buitenland", aldus Hofstede. "Samenwerking met landenexperts en lokale distributeurs is hierbij cruciaal."

Weet wie je doelgroep is

Volgens de bank is het verstandig om uit te zoeken hoe de bevolking in je land naar keuze is samengesteld en wat het besteedbare inkomen van de doelgroep is. 

Ook is het handig om te weten in welke mate deze consumenten van internet gebruikmaken bij het doen van aankopen.

Wees je bewust van het oordeel over online winkelen

"Welke attitude heeft een buitenlandse bevolking tegenover online shoppen? En gelooft met in een goede kwaliteit en stipte levering? Als retailer zul je op dit soort kwesties regionaal moeten inspelen", aldus de bank. 

"iDEAL is in Nederland bijvoorbeeld volledig ingeburgerd, maar in de landen om ons heen zijn creditcards en PayPal meer gemeengoed."

Verdiep je in hoe buitenlandse consumenten het liefst betalen

Volgens ABN Amro is de bereidheid om via een pc, tablet of mobiel online aankopen af te rekenen een belangrijk vraagstuk. De bank heeft GfK opdracht gegeven om hier onderzoek naar te doen in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

"Kijken we naar de vijf landen en zes retailsectoren van het GfK-onderzoek, dan zie je dat Nederland en Frankrijk vooroplopen in online betalingen. Duitsers betalen het minst online via een mobiel apparaat."

Weet waarom buitenlandse consumenten online winkelen

Uit eerder onderzoek bleek dat de beste prijs, het besparen van tijd en een groot aanbod belangrijke criteria zijn om producten wel of niet via internet te verkopen. Ook het gemak van leveringen en retourneren en makkelijk verkrijgbare productinformatie zijn belangrijke criteria. 

Maar de bank waarschuwt dat dit niet langer unique selling points zijn. "We zien ze eerder als standaarden voor online retailers."

Denk na over de logistiek

Alibaba heeft een eigen distributiekanaal opgezet om consumenten te overtuigen die nog niet aan online winkelen gewend waren. "Het voorbeeld van Alibaba maakt duidelijk dat een betrouwbare logistieke service cruciaal is." 

Het kan daarom een strategie zijn om zelf te investeren in logistiek. "Niet elke retailer is in staat om zijn eigen logistieke proces in het buitenland te regelen. In dat geval zijn partnerships met lokale logistieke bedrijven noodzakelijk."

Uit het onderzoek van GfK blijkt dat Britten en Fransen het vaakst gebruikmaken van mogelijkheden om pakketjes zelf op te halen. Duitsers gebruiken juist vaak postkluizen.

Franse en Britse consumenten vinden beperkte mogelijkheden om producten terug te sturen een drempel voor het doen van online aankopen.