NUzakelijk neemt wekelijks een werkdag door met een ondernemer. Deze week, Patrick Hurenkamp, medeoprichter van online bloemenservice Bloomon. De service bezorgt haar boeketten direct van de kweker naar de klant en omzeilt zo een hele leveringsketen.

Wie: Patrick Hurenkamp

Onderneming: Bloomon

Werknemers: 100 (met 35 vacatures)

"Ik plan mijn agenda ongeveer twee weken van tevoren in, met hulp”, vertelt Hurenkamp over zijn dagindeling. ”Ik heb een assistent die me daarbij helpt. Dan kijken we eigenlijk naar wat de focus zou moeten zijn. waar de prioriteiten liggen en we zorgen ervoor dat de agenda daarop aansluit."

Die planning zorgt ervoor dat Hurenkamp momenten niet vergeet door er alvast tijd voor in te plannen, maar zorgt er ook voor dat hij belangrijke gebeurtenissen, zoals een vergadering met aandeelhouders, op tijd op de radar heeft. 

"Ik denk dat het steeds belangrijker wordt. dat hoe groter het team wordt je zelf een duidelijke view hebt op waar je je tijd aan wilt besteden. Voor je het weet ben je de hele dag in je e-mailbox bezig en heb je een onhandig ritme van korte meetings verspreid over de dag, waardoor je aan het einde van de dag niet meer weet welke impact je hebt gemaakt. Dan denk ik dat het heel erg helpt om structuur aan te brengen en keuzes te maken."

Cijfers

Hurenkamp staat om ongeveer half acht op en controleert thuis meteen de cijfers over de afgelopen week. Dan gaat het bijvoorbeeld om de reviews van klanten op de leveringen, de kwaliteit van de bezorging, maar ook de belangrijkste trends op sociale media. "Rond kwart voor negen fiets ik naar kantoor."

"Op kantoor had ik gister eerst een team meeting van heel Bloomon. Wij hebben nu drie kantoren, één in Amsterdam, één in Londen en één in Berlijn. Iedereen belt dan in en geeft een update over de business, wie de nieuwe collega's zijn en dan bespreken we vaak een aantal specifieke onderwerpen om ook de rest van het bedrijf te vertellen waar we mee bezig zijn. Dus niet van iedereen een kleine update, maar juist vaak een topic."

Reizen 

Met het groter worden van het bedrijf, ontstaat ook de noodzaak om meer te reizen. Twee keer per maand is Hurenkamp zeker wel weg. "Of naar Londen, of naar Berlijn of naar België. Een deel van het IT-team zit zelfs in Azië, dus ik ben zeker wel een paar keer per maand weg."

"In een videoconferentie kun je elkaar heus wel vertellen hoe het eraan toegaat, maar het is juist ook belangrijk om langs te gaan en te voelen wat er speelt bij het team. En bijvoorbeeld ook te kijken bij partnerships die we hebben. We hadden afgelopen jaar een internationale samenwerking met H&M-zusje & Other Stories, en dan wil je ook naar die winkels toe en kijken hoe die klanten op onze bloomon pop-up store reageren."

Investering

Het in 2014 opgericht concern haalde onlangs nog 21 miljoen euro op bij investeerders. Wat gaat Bloomon doen met dat enorme bedrag? "In eerste plaats willen we hard doorgroeien in de vijf landen waar Bloomon nu actief is", zegt Hurenkamp. Naast Nederland zijn dat België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Denemarken.

Automatiseren

"We zijn er afgelopen jaar naartoe gegaan. Maar ja, dat is de eerste stap. Een tweede stap is om er bekend en groot te worden. Dus daar investeren we in, bijvoorbeeld in marketing. Daarnaast investeren we ook in ons technisch platform. We proberen het steeds slimmer en makkelijker te maken voor onze klant, bijvoorbeeld door meer mogelijkheden te bieden om een bezorging te plannen."

En ook aan de achterkant in de communicatie met de kwekers probeert Bloomon het proces verder te automatiseren. "En daar moet je behoorlijk wat geld in steken om dat allemaal uit te kunnen rollen."

Foto: House of Einstein/Nick Dors

Lees andere interviews in deze rubriek