NUzakelijk neemt wekelijks een werkdag door met een ondernemer. Deze week Michiel Muller, medeoprichter van online supermarkt Picnic.

Wie: Michiel Muller

Onderneming: Picnic

Werknemers: 400, inclusief flexwerkers

Michiel Muller is momenteel druk bezig met de uitbreiding van Picnic en alles wat daarbij komt kijken. Het bedrijf is nu actief in zes plaatsen, maar daar moeten er dit jaar tien tot vijftien bij komen.

Ook wordt gezocht naar een nieuw distributiecentrum, want het huidige centrum kan de groei niet aan. In eerste instantie wordt een tweede distributiecentrum in bedrijf genomen naast het eerste, en later wordt een compleet nieuw centrum gebouwd.

De komende drie jaar hoopt Picnic in hetzelfde tempo door te groeien. "We denken tegen die tijd zo'n drie kwart van de Nederlandse bevolking te kunnen bedienen", aldus Muller.

Roeien

Muller, die in zijn ondernemerscarrière onder meer betrokken was bij Tango en Route Mobiel, staat elke ochtend rond 6.45 uur op. "Dan ga ik meestal even roeien. Ik heb thuis zo'n apparaat staan, best handig. Daarna ga ik ontbijten en kijk ik in Slack wat er afgelopen nacht en ochtend al gaande was. Ik lees het FD, beantwoord een paar mailtjes en dan stap ik in de auto."

"Ik woon in Rotterdam, maar ons kantoor staat in Amsterdam en het distributiecentrum in Nijkerk, dus meestal ben ik wel een stukje aan het rijden. Ook ben ik regelmatig onderweg naar onze hubs in Amersfoort, Utrecht en Almere. Die tijd gebruik ik vaak om wat telefoontjes af te handelen, dat werkt prima."

Wat er daarna gebeurt, verschilt per dag. "Regelmatig zitten we met het growth team bij elkaar. Dat team houdt zich bezig met groei in bestaande steden, maar ook met de uitbreiding naar nieuwe plekken."

Aanloop

Muller startte Picnic in 2015 met drie compagnons. Elke maandag is er een vergadering met alle oprichters. "We nemen de week door, kijken naar de financiën en naar investeringen."

Verder overlegt Muller regelmatig met de CTO van Picnic, onder meer over het werven van nieuw personeel. "Er zijn verschillende tech events waar wij op podia staan. Het is belangrijk dat mensen ons weten te vinden. Wij sourcen personeel over de hele wereld, ik denk dat maar 30 procent van onze werknemers uit Nederland komt. Gelukkig hebben we niet te klagen over aanloop."

Megaveel kansen

Alles gaat bij Picnic in een "behoorlijk tempo". Daarmee wil Muller aangeven dat er veel ontwikkelingen zijn in de online boodschappenmarkt en dat van het team veel wordt verwacht, bijvoorbeeld dat ze flexibel zijn met werktijden." Ook hijzelf werkt vrijwel dagelijks buiten kantooruren. "Ik werk altijd 's avonds, dat is niet te voorkomen. Niet elke avond tot heel laat, maar ik ben wel elke avond met werk bezig." 

"Van hard werken is nog nooit iemand ziek geworden", meent Muller. "Als mensen last hebben van een te hoge werkdruk komt dat vaak omdat ze dingen doen die ze niet leuk vinden. Maar als ik bij Picnic het idee heb dat iemand te veel werkt, zeg ik weleens dat hij of zij een avondje vroeg naar huis moet."

"Het leuke aan ons bedrijf is ook dat je veel zelf kunt ontdekken en megaveel kansen krijgt. Ik wil mensen niet te veel programmeren en net doen alsof ik de wijsheid in pacht heb: als jong bedrijf moet je van jong talent gebruikmaken. Dat betekent ook dat je moet luisteren naar je mensen en de vraag terug moet stellen: wat vind jij daar eigenlijk van? Iedereen moet z'n hersenen mee laten werken."

Lees andere interviews in deze rubriek