Een op de drie bedrijfsverkopen is niet gepland. Reden voor een onvoorziene verkoop is vaak een onverwacht bod of een conflict tussen aandeelhouders.

Dat meldt overnameplatform Brookz dinsdag in een halfjaarlijks onderzoek, dat is gehouden onder 193 overname-advieskantoren die samen goed zijn voor 90 procent van de transacties in de mkb-markt.

Ook vindt een ongeplande verkoop soms plaats vanwege ziekte of overlijden van de ondernemer en acute liquiditeitsproblemen. Onvoorziene privésituaties en het verlies van een essentiële klant worden minder vaak genoemd als redenen.

Bij 24 procent van de geplande verkopen van bedrijven is de wens van de ondernemer om de waarde te verzilveren de belangrijkste reden, gevolgd door de wens om te stoppen met werken.

Geschikte opvolger

Bij een vijfde van de geplande verkopen is het ontbreken van een geschikte opvolger aanleiding. Ook de behoefte aan een nieuwe uitdaging of een andere werk-privébalans worden genoemd. In slechts 4 procent van de gevallen gaat het de ondernemer er vooral om niet langer blootgesteld te worden aan het ondernemersrisico.

Het totale aantal transacties is in het tweede halfjaar van 2016 licht gedaald ten opzichte van het eerste halfjaar.

De advieskantoren zijn optimistisch gestemd over het komende halfjaar. Het merendeel verwacht een stabiele of licht stijgende overnamemarkt.