Printtechnologie zonder inkt wint NU.nl Startup Award 2017

Inkless, het studentenbedrijf dat een inktvrije printtechnologie op de markt wil brengen, heeft de NU.nl Startup Award 2017 gewonnen bij de Big Improvement Day.

Het gaat om een veelbelovende technologie. In plaats van met inkt te werken, brandt Inkless de tekst in papier. Cartridges zijn zo niet meer nodig en het printen van zwart-wit-tekst zou voordeliger en milieuvriendelijker worden.

Hoofdredacteur van NU.nl Gert-Jaap Hoekman heeft de prijs dinsdagmiddag uitgereikt tijdens Big Improvement Day (BID) in het AFAS Circustheater in Scheveningen nadat een vakjury het startende bedrijf uitkoos.

De vakjury bestond uit Jan Andriessen (HENQ), Philippe Wits (a.s.r.), Diana Krieger (Soverin), Michiel Huitema (KvK), Ben Woldring (Bencom), Suzanne Blotenburg (NUzakelijk/StartupJuncture) en Ralph van Hessen (BID).

'Revolutionair'

De jury roemt het bedrijf om zijn "revolutionaire idee en de impact die het bedrijf kan leveren op de manier waarop we omgaan met inkt - en daarmee zorgen voor het klimaat". 

De juryleden benadrukken dat het bedrijf nog voor een enorme uitdaging staat, "want het vervangen van printers is een ingrijpende operatie".

Onder de radar

Inkless kwam voort uit een afstudeerproject van Venkatesh Chandraseka, die het bedrijf samen oprichtte met Arnaud van der Veen. Beide ondernemers werkten enkele jaren onder de radar om het product klaar te krijgen voor de markt, maar zijn nu op het punt aangekomen om naar buiten te treden.

Van der Veen vertelde eerder in een interview met NU.nl dat hij vooral hoopt op partnerschappen met bestaande bedrijven in de printsector om samen de technologie verder uit te werken.

Genomineerden

De andere drie genomineerden waren Ikbenfrits, een website voor online hypotheekadvies, WizeNoze dat een zoekmachine speciaal voor kinderen en jongeren heeft ontwikkeld en We4Sea, een startup die schepen zuiniger laat varen door het gebruik van big data.

De NU.nl Startup Award is onderdeel van Big Improvement Day, waar NUzakelijk mediapartner van is. NU.nl en BID staan beiden voor innovatie en het stimuleren van talent. De award is dit jaar voor de tweede keer uitgereikt aan een startend innovatief bedrijf.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie