De omzet van webwinkels die puur online actief zijn, groeit harder dan die van ondernemingen die een webshop combineren met fysieke vestigingen.

In de eerste elf maanden van 2016 steeg de omzet van pure webwinkels met 23 procent, terwijl webshops die ook in de winkelstraat te zien zijn hun omzet met 14,9 procent zagen toenemen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. Een jaar eerder realiseerden beide categorieën nog een even sterke groei.

Alle webwinkels samen zagen hun omzetgroei iets afnemen vergeleken met een jaar eerder, van 21,5 procent naar 19,4 procent.

Onder de pure webwinkels groeit het aantal winkels dat zich richt op de verkoop van voeding het hardst. Zij zijn inmiddels goed voor een aandeel van ongeveer 9 procent.

Kleding

Iets meer dan een kwart is gespecialiseerd in hoofdzakelijk kleding, terwijl 16 procent huis- en tuinartikelen verkoopt.

Bijna vier op de tien webshops zijn gevestigd in Zuid- en Noord-Holland. De provincie Zeeland herbergt maar 1,5 procent van de webwinkels.

Verreweg het grootste deel van de webwinkels, 94 procent, is een eenmansbedrijf. Bij 1,1 procent van de webshops werken meer dan vijf mensen.