De Utrechtse kapper Local Heroes won dinsdag de Slechtste Sloganverkiezing van 2016 met hun uithangbord "Zit je haircut". NU.nl sprak eigenaar Don Schröder (50): "Ik wist niet eens dat deze verkiezing bestond."

Op een zwart krijtbord staat 'ie geschreven, op de stoep voor de deur van kapperszaak Local Heroes in het centrum van de Domstad. "Zit je haircut", valt in dikke letters te lezen, gevolgd door de tekst: "No worries, step in and relax at your Local Heroes".

Eigenaar Don Schröder heeft het er maar druk mee. Sinds zijn slogan dinsdag is uitgeroepen tot Slechtste Slogan van 2016, komt hij aan knippen nauwelijks meer toe. "Zit je haircut" kreeg 21 procent van de stemmen. "Heb je een momentje? Ze zijn nog even aan het filmen hier…"

Wat was de eerste gedachte toen je hoorde dat je gewonnen hebt?

“Eh… nou ja, ik vond het wel prima. Ik heb er zelf niet echt een mening over, maar de aandacht is natuurlijk leuk. De slogan heb ik niet zelf ingestuurd. Sterker nog, tot ik afgelopen donderdag werd genomineerd, wist ik niet eens dat deze verkiezing bestond."

Had je verwacht dat je zou winnen?

"Nou eigenlijk niet, ik vind niet dat we de slechtste slogan hebben. En er waren een paar andere die ik ook erg sterk vond."

Wie heeft deze slogan bedacht?

"Nou, ik zelf niet in elk geval. Ik heb hem netjes gestolen van een collega uit Limburg. Die gebruikte hem een jaar of tien geleden al. En afgelopen week mailden een aantal andere kappers die ook pretenderen hem verzonnen hebben te hebben. Dus wie de founding father is, dat durf ik niet te zeggen.

Zelf gebruik ik deze tekst nu een jaartje of drie, sinds ik de zaak heb overgenomen. Weet je, het is eigenlijk ook niet echt een slogan die we als zodanig gebruiken. Op dat krijtbord staan nog wat andere leuke woordgrapjes. Maar we nemen niet met deze woorden de telefoon op, zeg maar."

Wat vinden die andere kappers ervan dat jij nu deze verkiezing wint?

"Daar laat ik me verder niet over uit. Maar laten we zeggen dat het geen felicitatie was."

Krijg je van klanten vaak opmerkingen over je uithangbord?

"Ja, we krijgen eigenlijk alleen maar leuke reacties. Ik zie elke dag wel mensen die foto's maken van het bord en klanten moeten er vaak wel om lachen."

Wat vond jij zelf de slechtste slogan in het rijtje?

"Wat mij betreft had de loodgieter mogen winnen, die nu tweede is geworden met "Your shit is my food!" Die hebben hem ook zelf verzonnen, dus wat dat betreft is dit eigenlijk iets te veel eer voor ons."