In 2017 keert het tij voor de fysieke winkelstraat. De omzet in de detailhandel groeit komend jaar naar verwachting met 2 procent, onder meer doordat winkelstraten versterking krijgen van nieuwe ketens.

Voor 2017 staan de economische signalen op groen, blijkt uit onderzoek van het economisch bureau van ING. Er is meer werkgelegenheid, hogere koopkracht en het consumentenvertrouwen stijgt.

"Consumenten gaan in 2017 meer uitgeven en winkelgebieden hebben baat bij nieuwe initiatieven", licht ING-sectoreconoom Detailhandel Thijs Geijer toe. "Komend jaar krijgen winkelstraten de kans hun veerkracht te tonen."

Vooral winkels in kleding en woonartikelen voelen zich gesterkt door nieuwe initiatieven in de winkelstraat. Komend jaar opent het Canadese warenhuis Hudson's Bay twintig winkels in Nederlandse steden, onder meer in voormalige panden van V&D.

Ook openen bedrijven steeds vaker tijdelijke pop-upstores. Na een beperkte groei in 2016 stijgt de omzet van non-foodwinkels naar verwachting met 1,5 procent, becijfert ING.

Webshops

Het afgelopen jaar profiteerden online webshops sterk van de malaise in winkelgebieden. Online winkels kenden gemiddeld een omzetgroei van bijna 20 procent. Samen maakten ze meer dan een miljard euro extra omzet.

Ondanks het verwachte opkrabbelen van fysieke winkels in 2017, wordt de groei van webshops volgens de bank nauwelijks afgeremd. ING verwacht nog steeds een omzetstijging van 17,5 procent. "Dankzij de sterkere binnenlandse economie is voor fysieke én digitale winkels meer ruimte om te groeien."

Boodschappen

Verder zijn de verwachtingen over de groei van online boodschappen hooggespannen. De opkomst van online supermarkten en maaltijddiensten heeft geleid tot een internet-offensief van de grote supermarktketens. Toch blijft de fysieke winkel dominant. In 2017 zet de omzetgroei van supermarkten en voedselspeciaalzaken naar verwachting door met 2,5 procent.

De prijs blijft voor consumenten de dominante factor bij het boodschappen doen. Aspecten als gezond, lekker en biologisch eten worden echter snel belangrijk als mensen meer te besteden hebben.