Vooral de kleinere ondernemingen weten ‘slechte’ slogans te bedenken die de aandacht trekken en soms massaal gedeeld worden.

Tussen de genomineerden voor de laatste verkiezing Slechtste Slogan zaten dit jaar vooral de kleinere ondernemers.

Slechteslogans.nl is een initiatief van Neerlandica en communicatiewetenschapper Christine Liebrecht en freelance journalist Tefke van Dijk. De initiatiefnemers verzamelen al vijf jaar de slechtste slogans en kregen er dit jaar ruim tweehonderd binnen.

Vier vragen aan Liebrecht.

Zijn de slogans echt slecht?

"Dat ligt eraan wat je eisen aan slogans zijn. Aan de ene kant kun je zeggen, zodra een slogan aandacht genereert, dan is het een goede slogan. Want dat is ook vaak het doel van een slogan. Aan de andere kant, als je taaltechnisch gaat kijken, dan heb je soms slogans waar je niks van snapt of die ik fout gekozen vind."

"Bij bijvoorbeeld ‘Food to Thai for’ met de woordspeling van ‘die’ en ‘thai’, dat is niet zozeer taaltechnisch fout, maar we merken in de reacties wel dat mensen het te fout vinden als type grap. Alleen dat is natuurlijk heel persoonlijk. Dat is wel een kwestie van smaak."

En wat is jouw smaak?

"Wij als initiatiefnemers proberen ons verre te houden van wat we zelf vinden. Wij vinden het vooral interessant wat Nederland zelf vindt."

Zitten de ondernemers wel te wachten op deze aandacht?  

"Nou ja, als ze genomineerd zijn, reageren ze gemixt. Dan denken ze: ‘de titel is slecht, moet ik daar blij mee zijn of niet?' Maar zodra ze merken hoeveel positieve aandacht ze krijgen, bijvoorbeeld via de pers of via de eigen omgeving, dan horen we uiteindelijk toch wel dat iedereen het leuke verkiezingen heeft gevonden. Want het zijn altijd wel complimenten die ze krijgen."

"Van de winnaar horen we elk jaar hoe trots ze zijn op de slogan die ze hebben bedacht en dat ze hebben gewonnen. Ze genereren er extra veel aandacht mee. Twee jaar geleden had een modezaak van mannenkleding gewonnen en die had daadwerkelijk veel meer klanten in de winkel en ook veel meer omzet. Qua naamsbekendheid heb je bijna geen betere gratis reclame dan dit."

Op wat voor soort slechte slogans komen de meest positieve reacties binnen?

"Het is een hele dunne scheidslijn. Het is soms makkelijker aan te wijzen wat een slechte slogan is. We merken dat mensen de hele simpele sinterklaasrijmpjes over het algemeen wel slecht vinden. En ook degene die te lang of te moeilijk zijn, krijgen slechte reacties."