Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Maandag 25 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, veel bewolking 13° TV GidsLive voetbalwedstrijden 0 liveVerkeersinformatie 28 kmBeursinformatie 727.35
innovatie

Vooral kleine bedrijven goed met 'slechte slogans'

Door NU.nl

12 dec 2016 om 16:31 Update: 7 jaar geleden
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Vooral de kleinere ondernemingen weten ‘slechte’ slogans te bedenken die de aandacht trekken en soms massaal gedeeld worden.

Tussen de genomineerden voor de laatste verkiezing Slechtste Slogan zaten dit jaar vooral de kleinere ondernemers.

Slechteslogans.nl is een initiatief van Neerlandica en communicatiewetenschapper Christine Liebrecht en freelance journalist Tefke van Dijk. De initiatiefnemers verzamelen al vijf jaar de slechtste slogans en kregen er dit jaar ruim tweehonderd binnen.

Vier vragen aan Liebrecht.

Zijn de slogans echt slecht?

"Dat ligt eraan wat je eisen aan slogans zijn. Aan de ene kant kun je zeggen, zodra een slogan aandacht genereert, dan is het een goede slogan. Want dat is ook vaak het doel van een slogan. Aan de andere kant, als je taaltechnisch gaat kijken, dan heb je soms slogans waar je niks van snapt of die ik fout gekozen vind."

"Bij bijvoorbeeld ‘Food to Thai for’ met de woordspeling van ‘die’ en ‘thai’, dat is niet zozeer taaltechnisch fout, maar we merken in de reacties wel dat mensen het te fout vinden als type grap. Alleen dat is natuurlijk heel persoonlijk. Dat is wel een kwestie van smaak."

En wat is jouw smaak?

"Wij als initiatiefnemers proberen ons verre te houden van wat we zelf vinden. Wij vinden het vooral interessant wat Nederland zelf vindt."

Zitten de ondernemers wel te wachten op deze aandacht?  

"Nou ja, als ze genomineerd zijn, reageren ze gemixt. Dan denken ze: ‘de titel is slecht, moet ik daar blij mee zijn of niet?' Maar zodra ze merken hoeveel positieve aandacht ze krijgen, bijvoorbeeld via de pers of via de eigen omgeving, dan horen we uiteindelijk toch wel dat iedereen het leuke verkiezingen heeft gevonden. Want het zijn altijd wel complimenten die ze krijgen."

"Van de winnaar horen we elk jaar hoe trots ze zijn op de slogan die ze hebben bedacht en dat ze hebben gewonnen. Ze genereren er extra veel aandacht mee. Twee jaar geleden had een modezaak van mannenkleding gewonnen en die had daadwerkelijk veel meer klanten in de winkel en ook veel meer omzet. Qua naamsbekendheid heb je bijna geen betere gratis reclame dan dit."

Op wat voor soort slechte slogans komen de meest positieve reacties binnen?

"Het is een hele dunne scheidslijn. Het is soms makkelijker aan te wijzen wat een slechte slogan is. We merken dat mensen de hele simpele sinterklaasrijmpjes over het algemeen wel slecht vinden. En ook degene die te lang of te moeilijk zijn, krijgen slechte reacties."

Beeld: Thinkstock
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 09:09
    VideoOekraïense 'oorlogsheld' krijgt staande ovatie, maar blijkt naziveteraan
  • 08:57
    Veel horecapersoneel laat zich omscholen tot rijleraar
  • 08:56
    Amerikaans icoon Rapinoe beëindigt succesvolle interlandloopbaan met zege
  • 08:21
    Stelling'Ik koop alleen maar chocola van eerlijke cacao'

Meer Economie

  • Steenkool
    Frankrijk stopt met steenkool, laatste twee centrales voor 2027 dicht
  • Vertalen ChatGPT
    Tolken niet bang voor AI: 'Taal verstaan is een ding, het begrijpen is een tweede'
  • Dit zijn de beste smartphones tussen de 350 en 500 euro
    NU+Dit zijn de beste smartphones tussen de 350 en 500 euro
  • Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
    Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
  • We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
    We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Ajax ontslaat veelbesproken directeur Mislintat vanwege gebrek aan steun
  • 2
    Rust rond Johan Cruijff ArenA is teruggekeerd na bestorming door supporters
  • 3
    Hoe de rampzondag van Ajax eindigde met het ontslag van technisch directeur Mislintat
  • 4
    Ouder echtpaar zwaar mishandeld in Amsterdam, verdachte aangehouden
  • 5
    KNVB beslist vandaag over gestaakte Klassieker tussen Ajax en Feyenoord


Nieuwsvideo's

  • Zo deelt Oekraïne rake klappen uit aan Rusland op de Zwarte Zee
    Zo deelt Oekraïne rake klappen uit aan Rusland op de Zwarte Zee
  • Robotonderzeeër filmt zeldzame Dombo-octopus
    Robotonderzeeër filmt zeldzame Dombo-octopus
  • Kinderen vinden handgranaat bij Rotterdamse speeltuin
    Kinderen vinden handgranaat bij Rotterdamse speeltuin
  • Indrukwekkende wolkenmuur rolt over Braziliaanse stad in timelapse
    Indrukwekkende wolkenmuur rolt over Braziliaanse stad in timelapse

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden