Kindreclame in de ban: 'Zelfregulering effectiever dan wettelijke verplichtingen'

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) wil reclame-uitingen voor voeding gericht op jonge kinderen verder aanscherpen via zelfregulering. 

"Wij durven te zeggen dat dat effectiever is dan wettelijke regels", zegt een woordvoerder van FNLI tegen NU.nl. "Er is veel commitment vanuit de industrie, de eigen regels worden nageleefd."

Actiehelden, Disney-karakters en stripfiguren moeten volgend jaar van verpakkingen verdwijnen, meldde FNLI donderdag.

De koepelorganisatie voor Nederlandse fabrikanten van levensmiddelen dient hiervoor naar eigen zeggen op korte termijn een verzoek in bij de Stichting Reclame Code (SRC).

Die stichting ziet toe op de naleving van de Nederlandse Reclame Code, een door het bedrijfsleven samengestelde bundeling van richtlijnen waaraan reclame moet voldoen.

"De commissie zal bekijken of de aanscherping van reclame-uitingen juridisch mogelijk is. En of er bijvoorbeeld geen concurrentienadelen ontstaan."

In de loop van 2017 moeten de aanpassingen zijn doorgevoerd, zo luidt de afspraak met staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid). Maar helemaal in kannen en kruiken is dat nog niet.

Onduidelijk is ook hoe de verpakkingen er dan uit komen te zien. Dat mogen de leden van FNLI, waaronder Ahold, AB Inbev en Coca-Cola Nederland, zelf bepalen. "Fabrikanten zullen hun waar willen blijven aanprijzen, maar bij kinderen meer zorgvuldigheid in acht nemen", zegt FNLI.

Maatschappelijke druk

Dat de maatregelen om kinderreclame in de ban te doen onder maatschappelijke druk zouden worden aangescherpt, kan de organisatie niet geheel onderschrijven.  

"We geven gehoor aan een wens uit de samenleving, maar de regulering is niet nieuw. We werken al tien jaar aan maatregelen om overgewicht onder kinderen de wereld uit te bannen."

Op radio en televisie mag bijvoorbeeld al geen reclame meer worden gemaakt voor snacks gericht op kinderen onder de zeven jaar oud. Supermarkten zoals Jumbo en Albert Heijn pasten de reclame voor hun huismerken ook aan.

Reclame voor lekkers gericht op kinderen tussen de zeven en dertien jaar mag wel, zolang de producten voldoen aan bepaalde criteria. "Er mag bijvoorbeeld niet teveel suiker inzitten."

'Zelfregulering faalt'

Verpakkingen en winkelschappen werden tot dusverre uitgezonderd van de reclamecode, tot ongenoegen van voedselorganisaties zoals Foodwatch. De voedselwaakhond vindt dat zelfregulering faalt en pleit voor een wettelijk verbod op kindermarketing.

"Voedselproducenten lobbyen al jaren met succes in Den Haag en Brussel voor zelfregulering, maar de praktijk wijst uit dat zij steeds nieuwe wegen vinden om hun onverantwoorde aanbod aan kinderen te slijten", zegt Foodwatch.  

Obesitas

De organisatie ziet de industrie als medeverantwoordelijke voor "de huidige obesitasepidemie". "Inmiddels is een op de acht kinderen in Nederland te dik. Ze krijgen teveel suiker binnen via snoepgoed, snacks, koekjes en frisdrank."

De FNLI zegt de kritiek te herkennen en er gehoor aan te geven met de huidige aanpassingen. Het probleem is echter groter dan de voedingsindustrie, vindt de organisatie.

"Overgewicht en ongezond eetgedrag is een maatschappelijk, wereldwijd probleem dat om een grotere oplossing vraagt dan wij alleen kunnen bieden."

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie