In Nederland geen zoetroze kleuren voor Dunkin' Donuts

Er komen naar verwachting enkele tientallen vestigingen van Dunkin Donuts in Nederland, maar de keten zal zich niet profileren met de zoet roze en oranje kleuren.

"Nederland krijgt de eerste nieuwe uitstraling wereldwijd met warmere kleuren. Men gaat helemaal af van dat zoetsappige oranje en roze en dat soort kleuren", vertelt Roberto Fava. De Amsterdamse ondernemer heeft een master franchiseovereenkomst gesloten met Dunkin' Donuts en gaat het Amerikaanse merk herintroduceren in Nederland.  

"In Nederland vind je de roze kleuren alleen nog in het logo. De rest zal allemaal richting de warme bruine, groene kleuren gaan met sfeervol hout. Dus echt wel geënt op de Nederlandse markt."

Voor 2000 waren er al vijf winkels van Dunkin' Donuts in Nederland, maar die werden uiteindelijk weer gesloten. Fava wijst erop dat in de tussentijd de formule is veranderd.

Fabriek

Toen werd nog veel gewerkt met een grote opzet met een fabriek waar een investering van meer dan 2 miljoen euro voor nodig was om de productie te kunnen doen. In 2006 werd een ander concept geïntroduceerd met kleinere winkels die zo’n 350.000 euro kosten.

"De opzet vroeger was echt Amerikaans. Als je gaat kijken in de omgeving van Boston heb je acht miljoen inwoners en 1.100 winkels. Er werd altijd groot gebouwd en groot gedacht. En men dacht toendertijd dat het op die manier ook in Europa zou kunnen werken. Dat deed het uiteindelijk niet."

“Ik denk ook dat het een andere tijd was. De koffiemarkt heeft zich ontwikkeld. De cultuur is veranderd. Mensen zijn meer gaan reizen en ook de Amerikaanse merken zijn steeds populairder geworden in Europa en zeker ook in Nederland."

Zelfstandig

Fava heeft in de hoofdstad al een reeks Nutellawinkels en ijszaken. De eerste vijf zaken van de donutketen komen ook in Amsterdam, maar Fava brengt het Dunkin' Donuts-concept los van zijn huidige winkels. Op termijn moeten er minstens 25 winkels in eigen beheer worden geopend, onderdeel van de afspraak met het Amerikaanse moederconcern. Als dit aantal eenmaal is bereikt, kunnen er misschien weer franchisers onder het bedrijf van Fava komen.

De ondernemer voert nu onder andere gesprekken met de NS, grote retailers en tankstationhouders "om het merk goed neer te zetten". "We kunnen pas goed groeien als het concept ook staat. Daarom hebben we ook gezegd: Amsterdam is onze basis en dan langzaam de uitrol."

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie