NUzakelijk vraagt wekelijks een ondernemer die onderdeel van het nieuws is, wat dat nieuws voor hem of haar in de praktijk betekent.

Deze week spreken we met Olivier van Oord, medeoprichter van Minibrew. Het bedrijf brengt een machine op de markt waarmee mensen thuis hun eigen bier kunnen brouwen.

Speciaalbieren worden steeds populairder, zo blijkt uit recent onderzoek. Het wordt vaker gedronken en er komen meer aanbieders bij. Grote namen zoals Bavaria spelen bovendien in op de groeiende behoefte aan lokaal gebrouwen drankjes met een eigen smoel.

Het aantal Nederlandse brouwerijen voor speciaalbier zou sinds 2013 zijn verdubbeld. Op dit moment zouden dat er zo'n 477 zijn, waarvan er 67 startten in 2016, meldt biersite Cambrinus.

"Speciaalbier wordt wereldwijd omarmd", zegt Van Oord over de trend. "Mensen zijn gewone pils beu. We zijn steeds vaker geneigd om zelfvoorzienend te worden. De consument wil fijne lokale producten, weg van de massa."

Kijkend naar de trend lijkt een machine waarmee mensen zelf bier kunnen brouwen een gouden greep, is er een markt voor Minibrew?

"We denken dat we een wereldwijde markt van zo'n 275 miljoen klanten kunnen aanboren. Dat willen we doen door de drempel om zelf bier te maken te verlagen.

De stap van speciaalbier drinken naar het zelf maken, is echter nu nog te groot. Je kunt een pakket met poeders bestellen waarmee je zelf aan de slag kunt, maar veel mensen vinden dat te complex. Wil je een serieuze installatie hebben, dan ben je bovendien duizenden euro's verder.

Ik ben zelf ook een hobbybrouwer en weet dat het dagen in beslag neemt. Het vergistingsproces is bovendien erg lastig en hygiëne is essentieel voor een geslaagd biertje. 90 procent van de tijd ben je aan het schoonmaken.

We zijn het eerste bedrijf dat een volautomatische machine op de markt brengt. De Minibrew wordt in kleine oplage geproduceerd in China en moet komende zomer op de markt komen voor een retailprijs van rond de 1.100 euro. In de voorverkoop zijn nu ruim tweehonderd machines verkocht."

Dus Minibrew is een soort Senseo voor bier. Daar gaan concurrenten en copy cats geheid op inspringen.

"Nee, geen Senseo! Dan noem ik het liever een Nespresso, maar ook dat dekt de lading eigenlijk niet. Daar stop je een cupje in en een minuut later heb je koffie. Minibrew gaat veel meer over de kunst van het bier maken.

Het brouwen met de machine neemt ongeveer drie uur in beslag. Daarna begint het fermentatieproces. Afhankelijk van het recept duurt dat enkele dagen of weken. Witbier kun je bijvoorbeeld al in vier dagen maken. En ik kan je beloven, het kan niet mislukken. Het resultaat is verser dan vers. Bier uit de fles is vaak al maanden oud.

Op dit moment zijn er geen noemenswaardige kapers op de kust. We zijn in 2014 begonnen met de ontwikkeling van de machine en hebben in de afgelopen periode zeven prototypes gebouwd en zo'n vijftien patenten aangevraagd.

Wel hebben enorm veel partijen interesse getoond in Minibrew, inclusief de grote biernamen. We hebben tot dusverre echter gekozen voor zelfstandige groei. 37 procent van onze financiering komt van de twee oprichters. Ook hebben we een investeerder aan boord.

We zijn ook niet echt bang voor copy cats, omdat we een duidelijke visie hebben. Minibrew is meer dan een machine, we willen de grootste consumentgedreven bierbrouwer van de wereld worden."

Hoe gaan jullie dat doen?

"We gaan de samenwerking aan met lokale brouwers. Op het moment dat jij thuis een 'Praelbiertje' of een 'BaseCamp' wilt maken, dan leveren wij jou de ingrediënten. De brouwer verdient echter ook wat aan het feit dat jij voor zijn bier kiest. Zo boren we nieuwe markten aan voor kleine ondernemers. Inmiddels hebben zo'n 115 brouwerijen zich aangemeld om hun recepten te delen.

Ook willen we de thuisbrouwers met elkaar verbinden via onze app. Je gaat eerst aan de slag met bestaande smaken en ingrediënten. Maar als je een actieve thuisbrouwer bent, dan krijg je de mogelijkheid om je eigen recepten te gaan samenstellen.

Als een ander jouw recept gebruikt, verdien je daar ook weer geld mee. Grootschalige verkoop kan echter niet zomaar. Dan moet je je wel even melden bij de Belastingdienst."

Lees andere interviews van de rubriek: