Softwarebedrijf Open Remote wil wachtrijen op Schiphol verkorten

Open Remote ontwikkelt software om de grensbewaking op Schiphol efficiënter te maken. Het bedrijf wil hiermee een tastbaar probleem aanpakken.

"Dat de wachtrijen korter worden zonder dat de kwaliteit van de bewaking wordt aangetast, is in ieders belang", zegt CEO Pierre Kil. "Veel mensen hebben met de wachtrijen te maken."

Met de software van Open Remote kan informatie gefilterd worden uit een grote hoeveelheid continu veranderende data over wachtrijen en drukte bij bepaalde pieren op de luchthaven.

Teamleiders van de Koninklijke Marechaussee kunnen deze informatie gebruiken om de inzet van personeel snel aan te passen. Dit zou de wachtrijen verkorten, terwijl de veiligheid gewaarborgd blijft.

Veiligheid Innovatie Competitie

Het idee van Open Remote won dinsdag de Veiligheid Innovatie Competitie 2016. De prijs werd uitgereikt tijdens het Innovatiecongres van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie ontving 25 inzendingen voor deze wedstrijd, waarna vijf finalisten overbleven.

Pilot

"We hebben veel energie in het idee gestoken, maar dat we zouden winnen, hadden we niet verwacht", aldus Kil.

Het bedrijf maakt software waarbij verschillende databronnen aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Bij de competitie stond de vraag centraal hoe beter gebruik kan worden gemaakt van grote hoeveelheden data.

Kil: "Dat ligt in lijn met wat wij doen. Daarom besloten we om mee te doen en een toegespitst idee te bedenken om te kunnen ontwikkelen."

Open Remote krijgt een geldbedrag van 200.000 euro om het voorstel samen met de overheid te ontwikkelen. De software zal bij wijze van proef, als pilot, in gebruik genomen worden op Schiphol. Kil verwacht dat dit over een jaar zal gebeuren.

Lees meer over:

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie