Tips voor ondernemers om hun inkoopprocessen te verbeteren

Ondernemers in het mkb kunnen beter en slimmer zakendoen als ze hun inkoopprocessen verbeteren, stellen MKB Nederland en de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (NEVI). 

Ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van NEVI komt dinsdag het boekje Eerste hulp bij inkopen uit.

"Wij denken dat er voor een betere concurrentiepositie meer aandacht nodig is voor inkoop", aldus Erik van Assen van NEVI. "Bij veel bedrijven ligt de nadruk vooral op verkoop."

In samenwerking met Marcel Bressers, een van de vijf auteurs van het boekje, alvast een aantal tips voor ondernemers voor het verbeteren van inkoopprocessen. Bressers schreef over operationele inkoop.

Omschrijf aan je leveranciers wat je wil en hoe je het wil

"Zorg dat je goed aan je leverancier omschrijft wat hij moet leveren en hoe", aldus Bressers. "Aan de hand van de pakbon wordt uiteindelijk de factuur betaald. Als alles op elkaar aansluit, ben je het meest effectief bezig. Dat kan uiteindelijk veel tijd en geld schelen."

Check de kredietwaardigheid van je leverancier

"Er zijn verschillende manieren om te kijken of je leverancier financieel gezond is. Zo kun je terecht bij het Bureau Kredietregistratie (BKR)." Ook bedrijven als Graydon en D&B kunnen informatie geven over de kredietwaardigheid van een leverancier.

Vraag je leverancier om toelichting als hij niet kan leveren

"Vraag een leverancier die je op het oog hebt altijd om zijn motieven als hij zegt iets niet te kunnen leveren. Daar heb je op dat moment niets aan, maar in de toekomst kan het wel helpen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat hij bezig is met een groot project waar hij een groot deel van zijn omzet voor dat jaar vandaan haalt."

Spreek condities af met betrekking tot levering en betaling

"Leg alle afspraken vast op een A4'tje, inclusief een contactpersoon, zodat de leverancier weet waar hij aan toe is. Wat je vaak ziet, is dat zaken achteraf gecorrigeerd moeten worden. Dat kost drie keer zoveel tijd."

Lees meer over:

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie