Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Vrijdag 27 januari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Tips voor een marketingstrategie bij een beperkt budget

Door NU.nl

20 okt 2016 om 18:27Update: 6 jaar geleden
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Mkb'ers vinden marketing belangrijk, maar toch heeft maar 57 procent van de mkb-bedrijven een duidelijke strategie. Dat blijkt deze week uit onderzoek. Hoe kunnen mkb'ers hun marketing het best aanpakken?

Het onderzoek, uitgevoerd door marketingbureau De Gouden Ananas, laat ook zien dat slechts 23 procent van de ondervraagde mkb'ers een marketingbudget heeft.

Maar ook met een beperkt budget is goede marketing toch mogelijk, zegt Sayna de Voogd, eigenaar van De Gouden Ananas. Het bedrijf helpt jaarlijks 20 tot 25 mkb-bedrijven bij de marketingstrategie. NU.nl zet samen met De Voogd vijf tips op een rij.

Kies een strategie

Ook als je geen budget hebt, is het belangrijk om wel een strategie te hebben. Weet wat je wil bereiken en hoe je het wil bereiken. De Voogd: "Het hoeft geen enorme strategie te zijn, maar het is belangrijk dat je er minstens even over hebt nagedacht. Als een lokale krant je belt en advertentieruimte aanbiedt, is het handig als je van tevoren al hebt bedacht of dat past bij de manier waarop jij marketing bedrijft. Zo houd je een duidelijke lijn en voorkom je impulsieve marketing."

Kies een duidelijke doelgroep

Een duidelijke focus is essentieel. De Voogd ziet dat veel mkb'ers bang zijn om klanten mis te lopen als ze zich te veel op één groep richten. Het tegendeel is waar, zegt ze. "Wanneer je iedereen probeert aan te spreken, spreek je feitelijk niemand echt aan. Een klantenbestand van een beginnend bedrijf ontstaat doorgaans door toeval, maar je marketingdoelgroep is dé kans om je echt op een specifieke doelgroep te focussen. Die kan niet specifiek genoeg zijn."

Deel je kennis

Geef je doelgroep waardevolle informatie waaruit jouw specifieke kennis naar voren komt. Vraag daar niet meteen iets voor terug. Doe dit bijvoorbeeld in de vorm van een blog, of een te downloaden publicatie.

Volgens De Voogd zijn er natuurlijk mensen die met jouw informatie aan de haal gaan, maar de potentiële klant zit in de groep die de kennis juist bij jou wil blijven halen.

Bovendien kan het ook in je voordeel werken als anderen jouw kennis gebruiken. "Zo hebben wij met De Gouden Ananas een stappenplan voor social media-marketing ontwikkeld. Dat is ook bij andere bedrijven op de website beland, maar wel altijd met ons logo erbij. Zo hebben we onze naamsbekendheid flink vergroot."

Het uiteindelijke doel is dat het voor de potentiële klant vanzelfsprekend wordt dat hij de gewenste kennis, diensten of producten bij jouw bedrijf kan halen.

Wees persoonlijk

"Mensen doen liever zaken met mensen dan met bedrijven", zegt De Voogd. "Wees daarom niet bang om de menselijke kant van je bedrijf naar voren te laten komen. Sluit e-mails af met de naam van de persoon die de e-mail schreef. Zorg ook dat je op de website een "over ons"-pagina hebt, met foto's van de medewerkers en een korte tekst."

Meet je resultaten

Om te kijken hoe effectief de marketing is, is het belangrijk om de resultaten te meten en hier op te acteren. Probeer bijvoorbeeld Google Analytics voor het bijhouden van de bezoekers van je website, en hou de statistieken van je social media in de gaten. Deze zijn per kanaal beschikbaar. Hierdoor kom je er snel achter welke marketingactiviteiten voor jouw doelgroep werken, en welke niet. Aan de hand daarvan kan je de marketingactiviteiten uitbreiden of aanpassen.

Beeld: 123RF
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

MkbMarketing


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 18:45
    Heitinga tegen Excelsior trainer Ajax, nog geen duidelijkheid over lange termijn
  • 18:33
    Skeletonster Bos durfde in zenuwslopend slot bijna niet naar scorebord te kijken
  • 18:06
    VideoBewakingscamera filmt hoe auto politiebureau in rijdt in VS
  • 18:01
    Extra beveiliging bij kunstbeurs TEFAF na juwelenroof

Meest gelezen

  • 1
    Ajax ontslaat trainer Schreuder na slechtste reeks in 58 jaar
  • 2
    Amalia's eerste werkbezoek: vertrekt ondanks bedreiging naar Caribisch gebied
  • 3
    Tadic vindt dat Ajacieden Schreuder in de steek hebben gelaten tegen Volendam
  • 4
    Nederlander die al 39 jaar mogelijk onterecht vastzit in VS komt niet eerder vrij
  • 5
    Hertenkampen gaan komende jaren verdwijnen: kabinet houdt vast aan verbod


Nieuwsvideo's

  • Bewakingscamera filmt hoe auto politiebureau in rijdt in VS
    Bewakingscamera filmt hoe auto politiebureau in rijdt in VS
  • Libanezen verbranden Nederlandse vlag na verscheuren koran
    Libanezen verbranden Nederlandse vlag na verscheuren koran
  • Met de M1 Abrams-tanks haalt Oekraïne ook logistieke problemen binnen
    Met de M1 Abrams-tanks haalt Oekraïne ook logistieke problemen binnen
  • Muurschildering in Tilburg mogelijk mooiste ter wereld
    Muurschildering in Tilburg mogelijk mooiste ter wereld

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden